چگونه برند سازی کنیم

برند سازی چیست

برندسازی(branding#) به معنی کوشش به منظور کشب شهرت ، اعتبار و مقبولیت عام است. این عوامل قادر است در جهت یک تجارت(Business) و تشکیلات(Organization) باشد یا فردی و خصوصی باشد یا هر موضوع دیگری که در آن ارزش و معروفیت در آن لحاظ شده و پراهمیت است می باشد. در وهله نخست کوشش می شود تمام مخاطبان ، با نام تجاری مورد نظر آشنایی یابند و در فازهای بعدی درصددند این نام تجاری معروفیت و مقبولیت عامه را در میان مشتریان کسب کند. این مرحله ها بایستی تا نامتناهی تداوم یابد چرا که وقفه در این جریان سبب لطمه ی شدیدی به برند خواهد شد.

باید آگاه گردید که #برندسازی به ویژه در فازهای نخست مخارج زیادی را می طلبد. #تبلیغات(Advertising#) یکی ازفعالیت های سنگین و پرخرج می باشد که به منظور برندسازی امری تماماً الزامی می باشد. ولی بایستی به یاد داشته باشید که در صورتی که تبلیغات با مبانی و چهارچوب و قوانین درست خود انجام شود بعد از طی زمانی نه چندان زیاد ، نه فقط مخارج تبلیغات را جبران خواهد نمود به علاوه سبب فزونی بهره و فروش و درآمد سازمان هم خواهد شد.

زمانی که شما اسم رنو، اپل، مرسدس، کاله، مایکروسافت، اسنپ و را می شنوید چه چیزی به ذهن شما خطور می کند. این موارد همان چیزی است که هر یک از این برند ها سعی کرده اند بر روی آن کار کنند و اگر اینقدر شناخته شده هستند که شما به خوبی ان ها را میشناسید، پس برند سازی موفقی هم داشته اند.

یک برند شناخته شده و محبوب، ارزشمند ترین موهبتی است که شرکت شما می تواند داشته باشد.

طبق بررسی نیلسون، 59% مصرف کنندگان ترجیح می دهند محصولات جدید را از برند های آشنا خریداری کنند. اسم هایی که قبلا به گوششان خورده است و حس مثبتی نسبت به این اسم ها دارند. اسم هایی که در بین سایر محصولات به راحتی خود نمایی می کنند.

شما به عنوان یک کسب و کار کوچک ممکن است خودتان را در رقابت با برندهای بزرگ که مشتریان مخصوص و بودجۀ بازاریابی نامحدود دارند، ببینید. به همین خاطر است که باید برای متمایز شدن، با یک فرآیند برندسازی، راهی ثابت برای خودتان پیدا کنید.

برندسازی یا Branding یکی از اقدامات مهم و اساسی در راه اندازی، مدیریت و توسعه کسب و کار است. اگر هدف بزرگی داریم و می خواهیم نام و محبوبیت کسب و کارمان بر سر زبان ها باشد باید اصول و قواعد برندینگ را بدانیم و آنها را بدرستی و با دقت بالا بکار بگیریم.

برندسازی چیزی فراتر از یک لوگوی جذاب یا تبلیغات خوب است.

width=500

اصول و مراحل برندسازی

یکی از نخستین و عمده ترین مولفه ای که در پروسه برندسازی ، پیوسته بایستی به آن دقت لازم را داشت. به وجود آوردن وضوح و صراحت در همه ی قسمت هاست. هنگامی که رسالت و وظیفه نام تجاری شما مشخص و روشن باشد ، واجبات و ممنوعات نام تجاری تان برای عموم مشخص شده باشد ، کار و اعمال پرسنل ، قواعد و ملاک های پیروزی و به شکلی واضح و گویا تعیین شده باشد. به راحتی قادرید در موقعیت های گوناگون وابسته با طرح ها و سیاست ها و شگردها و انتخاب های صحیح و مطلوبی داشته باشید.

از نظر مشاوره #بازاریابی(Marketing#) ، برندسازی از مرحله هایی برخوردار است. در شماری از حالات توالی و نظم هم ارزش و تاثیر فراوانی خواهد داشت. فازهای برندسازی بدین وصف است: ایجاد اسم و نماد تجاری ، آماده کردن اساس و شالوه و پی ریزی ، تهیه کردن امتیازات برجسته و واضح ، تبلیغات و جلب نظر خریداران و ارزیابی و ریشه یابی رفتار خریداران و مصرف کنندگان ، دقت به دیدگاه ها و عکس العمل ها ، اندیشه های مبتکرانه و #خلاقیت و کارآفرینی(Entrepreneurship) ، بسط و پیشرفت پیوسته و کنش های خلاق و سودمند ، امور و تعاملات اجتماعی و فرهنگی ، تعاملات و فعالیت های فراگیر و وسیع.

:اسم و علامت تجاری خلق کنید

در صورتی که قصد دارید یک تجارت و صنعت تازه تاسیس نمایید اساساً دقت کنید که یک عنوان مناسب و هماهنگ با حیطه کاری و عملیات تجارت و صنعت خویش گزینش نمایید. شماری از حرفه ها و تجارت ها از اسم کنونی خویش رضایت مندی نداشته و در بعضی اوقات ملزم به تحول و یا اصلاح در آن می شوند ولی این مجال برای شما هست که از آغاز اسم مناسبی را گزینش نمایید.

به منظور گزینش یک اسم مطلوب و شایسته به نکات ذیل دقت نمایید: اسمی آسان ، مختصر ، متناسب و با مفهوم را برای حرفه و تجارت مورد نظر خویش گزینش نمایید. اگر از وب گاه بهره می برید خوب است که اسم تجارت و صنعت معادل گستره وب گاه باشد. اسمی را گزینش نمایید که بینندگان و مشتریان در قرائت و نگارش آن دچار سختی و دشواری نشوند. نشانه و آرم نیز یکی از مولفه های پر اهمیت می باشد که در ساخت و طراحی آن به نکات ذیل دقت نمایید: طرح و شکل آرم برای تمام افراد معلوم و روشن باشد. تنها حداکثر از دو رنگ در طراحی آرم مطابق و هماهنگ با رنگ برند استفاده کنید. یک نشانه منحصر به فرد طراحی کنید و از نسخه برداری و الگو برداری از لگوی سایر رقبا اجتناب کنید. این از جمله موارد پر اهمیت از نظر مشاوره برندینگ است.

همه ی زیر بنا و پی ریزی های الزامی را فراهم کنید: به منظور تحکیم موقعیت و تعاملات بایستی شالوده و عناصر پایه ای و زیر بناها را فراهم نمود. عواملی مشابه محیط #کسب و کار ، تهیه کالا و سرویس های مورد نظر ، مجموعه فروش و امور تخصصی ، وسیله های ارتباطی و همانند این ها بایستی به شکلی صحیح فراهم گردد. این عناصر پایه ای به منظور آغاز فعالیت قابل توجه و اساسی می باشند.

به یک یا چند امتیاز شاخص و برجسته بیاندیشید: در جهت آن که قادر شوید نمایش مطلوبی در تبلیغات و شناساندن کسب و کار فعالیت خویش داشته باشید. اساساً بایستی چند امتیاز و برتری یا لااقل یک امتیاز ویژه نسبت به دیگر رقیبان داشته باشید. داشتن فن آوری و توانایی و کارکردهای ویژه در کالاها ، ضمانت نامه مرجوعی ، ضمانت نامه معاوضه کالاها و بروزآوری سرویس های ارائه شده ، مشورت و دادن اطلاعات پیش از خرید محصولات ، عرضه حداقل بها با حداکثر کیفیت.

:اصول زیر را پیوسته به خاطر بسپارید

تبلیغات را آغاز نمایید و پیوسته و بدون وقفه آن را دنبال کنید: تبلیغات بایستی به شکل با برنامه و عاقلانه و مدبرانه اجرا گرد. تبلیغات دانش و تکنیک و مهارت کامل و سرآمد و گسترده ای می باشد. بدین سبب است در صورتی که خودتان در این زمینه به آن علم ندارید توصیه می شود این امر را به کارشناسان در این حوزه بسپارید. به علاوه بایستی به گونه ای آن را تنظیم و اجرا نمایید که تبلیغات به شکل مداوم و باثبات تداوم یابد. تبلیغات بی ثبات و زودگذر و موقت نقش و اثربخشی مثبتی بر روی تجارت و صنعت شما نخواهد گذاشت و سبب نابودی و یا کمبود در منبع مالی و پولی می شود.

خریداران و مخاطبان را بررسی و واکاوی نمایید: با تبلیغات و عملیات اجرا شده تعدادی از اشخاص به تجارت و صنعت شما رجوع می کنند. پیوسته بایستی مشتریان و مصرف کنندگان را بررسی و نظارت نمایید. این که مشتریان شما در پی چه مسائلی می باشند و به چه نحویی قادریم مطلوب ترین وضعیت را برای مشتری و مصرف کننده مورد نظر مهیا سازیم.

دیدگاه ها و عکس العمل مصرف کنندگان و مخاطبان را جدی و مهم فرض نمایید: فیدبک ها و عکس العمل ها را از مخاطبانتان دریافت نمایید و در بعضی اوقات از آنان رفراندم بخواهید. لحاظ نمودن دیدگاه های مشتریان و مصرف کنندگان در حرفه و تجارت زمینه ی افزایش شهرت و مقبولیت عامه را برای شما مهیا می کند. مشاوره بازاریابی دقت کنید که بینندگان اشخاصی می باشند که مشتری کنونی شرکت و سازمان شما نمی باشند و با انجام تکنیک ها و شگردهایی قادر خواهید شد آنان را به مشتریان خود مبدل سازید. فیدبک ها و عکس العمل های مطلوب و درخور به ویژه درخواست ها یا سرویس ها ثانویه هم موجبات مبدل شدن آنان به مشتریان همیشگی و وفادار را مهیا خواهد ساخت.

اندیشه های مبتکرانه ناب و سرویس های متمایزتر و عالی را عرضه کنید: یکی از کارهای پر اهمیت در برندسازی آن است که پیوسته از اندیشه های بکری در جهت کنترل و اداره و پیشرفت برند خود بهره ببرید. اندیشه ها بایستی به منظور عرضه سروی ها و محصولات فراوان تر و با کیفیت تر باشد تا قادر باشند اثربخشی خوشایند و مطلوبی را در حرفه و تجارت و صنعت شما داشته باشند.

کیفیت را قربانی کمیت نسازید: در اکثر موقعیت ها شرایط کیفی محصولات از شرایط کمی آنان مهم تر است. در صورتی که قادر نیستید در وضعیت توسعه و رشد حرفه و تجارتتان ، کنترل و نظارت مطلوبی را دارا باشید بهتر است در عوض رشد و پیشرفت پراکنده و بی ثبات و کنترل نشده در حیطه ی محصورتر با سازماندهی و کنترل مناسب تر مشغول شوید.

در اندیشه پیشرفت باشید: یکی از زمینه های برندسازی ، رشد و پیشرفت دادن به حرفه و تجارتتان است. این پیشرفت و رشد قادر است به شکل های متنوعی انجام گیرد. تنها به این نکته دقت داشته باشید که تجارت و فعالیت کنونی به شکل تمام و کمال تحت مدیریت شماست.

یکنواخت نباشید: امروزه بررسی ها به ویژه در تجارت و صنعت حاضر نشان داده است که یک جور بودن مشابه مرگ تدریجی است که اندک اندک تباهی و از بین رفتن تجارت و صنعت مورد نظر نزدیک شده و سازه های آن حرفه و تجارت آگاه نخواهند گشت.

مضمون تعلیمی و ارزش آفرینی را ایجاد نمایید: به منظور آن که قادر شوید از مارکتینگ مفهومی برخوردار شوید بایستی معنا و مفهوم ایجاد نمایید. این مفاهیم خوب است که در عرصه متناسب با حیطه ی کار و عملیات شما باشد. این امر سبب می شود تا قادر شوید مخاطبین کنونی خود را به مشتریان دائمی خود مبدل سازید.

از تعاملات اجتماعی و فرهنگی بهره ببرید: از هر موقعیتی که قادرید کارهای اجتماعی و فرهنگی انجام دهید بهره ببرید. نشان دادن این که فقط به بهره و فروش توجه ندارید و مسائل فرهنگی و اجتماعی هم در تجارت و حرفه شما مهم است سبب بالا بردن مقبولیت عامه در اذهان عمومی خواهد شد.

در همه ی موقعیت ها و محیط ها حاضر باشید: تبلیغات و تعاملات بایستی متعدد و در اشکال گوناگون اجرا شود. به طور نمونه در صورتی که تجارت مجازی دارید فقط تبلیغات در شبکه های اینترنتی بسنده نمی کند و بایستی وضعیت ها و حالات مشابه تبلیغات رسانه ای و یا چاپی هم بهره ببرید. به علاوه یکی از راه ها و اشکال تبلیغات این است که می توانید با همکاران خود نیز مشارکت و همراهی نمایید. این امر میان سازمان ها و کمپانی های اروپایی فراون رایج و مرسوم است.

چگونه یک برند بسازیم

مخاطبان هدفتان را مشخص کنید

شالودۀ برندسازی این است که مخاطب هدفتان که قصد دارید روی آنها تمرکز کنید را تعیین کنید. محصول یا خدماتتان برای چه گروه از افراد با چه سن، سلیقه، رفتار و قرار است ارائه و عرضه شود؟

شما نمی توانید برای همه جذاب باشید، مخاطبان خود را جدا کنید.

موقع برندسازی در ذهن داشته باشید که سعی دارید دقیقاً به چه کسانی دست یابید. مأموریت و پیامتان را برای ارضای نیازهای دقیق این افراد تطبیق خواهید داد. راه حل این کار خاص شدن است. رفتارها و سبک زندگی مشتریانتان را کشف کنید. این را در مثال های زیر به طور خلاصه شرح می دهیم:

مادر تنهایی که در خانه کار می کند پیشگامان در دریافت جدیدترین تکنولوژی ها دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می کنند متخصصان در حوزۀ استخدام نیروی اجرایی جوانانی که علاقه مند به ورزش هستند مادران و پدران بچه های خردسال کسانی که با کار های خانه مشکل دارند و .

تصویری از مشتریانتان را تثبیت کنید و سپس یاد بگیرید که چگونه هویت برندی را ایجاد کنید که مشتریانتان بتوانند آن را درک کنند و با آن ارتباط برقرار کنند. ممکن است به این تشخیص رسیده باشید که موقع برندسازی یک مزیت در رقابت این است که مخاطبان هدفتان را محدود کنید. مزیتی که این کار دارد این است که پیامتان کاملاً شفاف می شود.

شناسایی مخاطب هدف برای خدمات و محصولاتتان عملی است که روی تمامی حوزه های فرآیند برندسازی تان، به ویژه تلاش های بازاریابی، تأثیر می گذارد و مفید است. شما می خواهید فردی مناسب و یا فردی که نیازمند محصول و یا خدنات شماست، محصول و خدماتتان را استفاده کند، روی آگهی تبلیغاتی تان کلیک کند و در فهرست ایمیلتان قرار بگیرد. مابقی افراد احتمالا فقط برای شما هزینه خواهند داشت.

تعیین مخاطب هدف خاص از استراتژی کلی برند دیجیتالتان برای بازاریابی پشتیبانی می کند. بنابراین این امر به طور قطع یک گام ابتدائی بسیار مهم است.

یک شرح مأموریت برای برندتان تعیین کنید

آیا تا به حال به مأموریتتان فکر کرده اید؟ در اصل شما باید یک عبارت شفاف برای آنچه که شرکتتان بیشتر به آن خواهد پرداخت، ایجاد کنید. قبل از اینکه بتوانید برندی را ایجاد کنید که مخاطبان هدف به آن اعتماد می کنند، باید بدانید که کسب و کار شما چه ارزشی را ایجاد می کند. هدف چیست؟

شرح مأموریت اساساً هدفی را برای حضور داشتن و وجود داشتن تعریف می کند. این تعریف تمامی ابعاد دیگر برای استراتژی های برندسازی را اعلام می کند. همه چیز از لوگوی شما گرفته تا شعارتان، صدایتان، پیامتان و شخصیتتان باید آن مأموریت را منعکس کند.

دربارۀ برندهایی که در حیطه کاری شما هستند، تحقیق کنید

حال که ماهیت کار خود و مخاطبان خود را شناختید باید به سراغ بزرگان و رقبا بروید. هرگز نباید دقیقاً از آنچه که برندهای بزرگ در صنعت شما انجام می دهند تقلید کنید. اما باید از آنچه که خوب انجام می دهند یا جایی که شکست می خورند آگاه باشید.

هدف، متمایز شدن از رقابت است. پاسخ به این سوال که یک فرد چرا از میان برند های مختلف در حوزه کاری شما باید به سراغ شما و برند شما بیایید. وجه تمایز شما نسبت به بقیه چیست؟

ما همیشه در بند سازی به این فکر می کنیم که چگونه یک برند را متمایز، رقابت پذیرو برجسته کنیم. از این گام مهم در فرآیند برندسازی به راحتی نگذرید.

دربارۀ رقیبان اصلی تان یا برندهای معیار تحقیق کنید. مطالعه کنید که آنها چگونه در برند کردن نام تجاری شان مؤثر یا حتی نامؤثر عمل کرده اند. برای اینکه نام یک برند اثر بخش باشد، باید شناخت و یادآوری اش برای مشتری آسان باشد.

جمع آوری اطلاعات در رابطه با رقبا

با ایجاد یک صفحۀ گستردۀ تحقیق دربارۀ رقیب برند شروع کنید. می توانید در این مورد از جداول مخصوص این کار که در گوگل یا اکسل هستند و یا حتی یک دفتر ساده استفاده کنید.

سپس شما کاربران این سؤالات اساسی را پاسخ دهید که:

آیا رقیب با پیغام ها و هویت بصری که در کانال ها موجود است سازگار می باشد؟ کیفیت محصولات یا خدمات رقیب در چه حد است؟ آیا این امکان جود دارد که بتوانید نظرات مشتریان رقیبتان یا اشارات اجتماعی دربارۀ آنها را بخوانید؟ رقیبتان از چه طریقی بازاریابی کسب و کارش را انجام می دهد؟ هم آنلاین و هم آفلاین؟ نقاط ضعف رقبا چیست؟ نقاط قوتشان چطور؟

تعدادی کمی از رقبا را انتخاب کنید، 2 الی 4 برند می توان تعداد خوبی برای جدول مقایسه ای شما باشد. ممکن است بخواهید نگاهی هم به دیگر کسب و کارهای محلی بیاندازید، یا حتی بخواهید دیگر نام های تجاری برند شده را محک بزنید. دقت کنید رقبا نزدیک ترین برند ها به شما هستند. آن هایی که یک فرد از یمان برند های مختلف با توجه به ماهیت کاری شما برای انتخاب تامل می کند. به سراغ برند های خیلی بزرگ نروید چرا که برای شروع توانایی رقابت را نخواهید داشت.

ویژگی ها و مزایای اصلی که برندتان ارائه می دهد را مطرح کنید

همیشه برندهایی وجود خواهند داشت که سرمایۀ بیشتر و منابع بیشتری برای به دست گرفتن بازار داشته باشند. شما باید عمیقاً کاوش کنید و بفهمید چیزی را که ارائه می دهید هیچکس دیگر ارائه نمی دهد. این بدین معنی نیست که محصول مشابه تولید نکنید، بلکه محصول شما شاخصه ها و ویژگی هایی داشته باشد که سایرین قادر به عرضه و ارائه آن نبودند.

روی ویژگی ها و مزایایی تمرکز کنید که برند شرکتتان را منحصر به فرد می کند. فرض کنید که دقیقا می دانید مخاطب هدفتان چه کسانی هستند (گام اول)، به آنها دلیلی بدهید تا برند شما را به جای برندهای دیگر انتخاب کنند.

این نکته حائز اهمیت است که توجه کنید این فقط یک لیست طولانی از ویژگی هایی که محصولات یا خدمات شما به مشتری یا ارباب رجوع ارائه می دهد، نیست. به این فکر کنید که چگونه ارزش ایجاد می کنید و زندگی مشتری تان را بهبود می بخشید (پیامدها یا نتایجی که تجربه می شوند).

بدانید که کدام مشکل را قرار است حل کنید

در ادامه چند نمونه وجود دارد:

خدمات مشتری واقعی تر و شفاف تر روش بهتری برای حمایت از خلاقیت کاهش هزینه ها با ارائۀ یک گزینۀ مقرون به صرفه تر صرفه جویی در زمان در کارهای روزمره و

یک لوگو و شعار برای برندتان ایجاد کنید

وقتی به برندسازی فکر می کنید احتمالا موارد بصری همان اول به ذهنتان خطور می کنند. این گام احتمالاً همان جایی است که در مورد اجرایش به کمک نیاز دارید.

هیجان انگیزترین (و معمولا مهم ترین بخش) در برندسازی ایجاد لوگو و شعار برای شرکت است. این لوگو روی تمامی چیزهایی که به کسب و کار شما مربوط می شود وجود خواهد داشت. این لوگو به هویت شما، کارت تماستان و هویت بصری شما مربوط می شود.

پس حاضر شوید وقت و سرمایۀ لازم را برای ایجاد یک چیز استثنائی صرف کنید تا هویت بصری را برای کسب و کارتان تقویت کنید.

در برندسازی به کمک نیاز دارید؟ یک طراح حرفه ای با تجربه در زمینۀ طراحی لوگو و هویت را استخدام کنید تا به شما کمک کند برندتان برجسته شود.

یک طراح همچنین می تواند راهبردهای ایجاد برند را برایتان فراهم کند تا از ثبات و سازگاری آن برای کاربردهای آیندۀ لوگو و جدول رنگ همراه با آن اطمینان حاصل کنید. در طراحی های جدید اصل سادگی را رعایت کنید و سعی کنید بتوانید شعارتان را هم در دل لوگو جا کنید.

انتخاب رنگ برند ( اصول انتخاب رنگ برای کسب و کار و برند)

یک راهنمای استایل برند قدرتمند شامل موارد زیر می شود:

اندازه و جای قرار گرفتن لوگو جدول رنگ تایپو گرافی و فونت آیکون گرافی سبک عکس/ عکاسی عناصر شبکه

تقریباً نیمی از راه برندسازی را پشت سر گذاشته ایم. اگر تا اینجای کار را خوب پیش رفته اید یک خسته نباشید خوب به خودتان بگویید.

شخصیت و صدای برندتان را شکل دهید

شخصیت یا صدای برند شما به مأموریتتان، مخاطبتان و صنعتتان بستگی دارد.

این مورد عبارتست از روش برقراری ارتباط با مشتریانتان و اینکه چگونه به شما پاسخ می دهند.

صدای برند می تواند:

حرفه ای دوستانه خدمات محور معتبر و توانا فنی تبلیغاتی محاوره ای آگاهی دهنده و آموزنده

باشد.

صفت ها و احتمالات بی شماری وجود دارند که می توانند صدای برندی که پشت پیغام شما است را بسازند. در نهایت می خواهید صدایی را انتخاب کنید که معنی داشته باشد و در بین مخاطبان هدفتان طنین اندازد (دوباره به سراغ گام اول بروید).

اگر صدای درستی برای برندتان انتخاب کرده و به کار بگیرید خواهید دید که قوی ترین شانس را برای برقراری ارتباط با مشتریانتان دارید.

به طور خاص زمانی که مقالات وبلاگ یا پست های شبکه ای اجتماعی تان را منتشر می کنید این امر اهمیت پیدا می کند. حفظ یک صدای با ثبات به تصویر برندتان کمک می کند در کانال های مختلفی به یک روش قابل تشخیص باشد. جامعه ای از دنبال کننده ها، خوانندگان و مشترکین، زمانی که از محتوای ایجاد شده توسط شما استفاده می کنند، انتظار شنیدن صدای خاص و شخصیت خاص برای برندتان را پیدا می کنند (به گام هشتم مراجعه کنید).

شعار و پیام برندتان را مشخص کنید

موقع برندسازی به طور خلاصه به مشتریانتان بگویید که شما چه کسی هستید. از صدای کسب و کاری که برای خودتان انتخاب کرده اید استفاده کنید.

پیغام شما باید به طور پیچیده ای با برندتان همراه شود و طی یکی دو جمله منتقل شود. این بخش از فرآیند توسعۀ برند در تعریف اینکه شما چه کسی هستید، چه چیز برای ارائه دارید، و چرا افراد باید به آن اهمیت بدهند، فراتر از لوگو و شعار عمل می کند.

پیام برند فرصتی است برای برقراری ارتباط در سطح انسانی و برقراری ارتباط عاطفی مستقیم با مشتریانتان می باشد. معنی این سخن این است که زبانی که شما برای انتقال پیام استفاده می کنید باید در عین اینکه تأثیر عاطفی اش را می گذارد، به سرعت هم قابل درک باشد.

شعار بند باید کوتاه، ساده و شفاف باشد

مهم تر اینکه: وقتی پیام برند را ایجاد می کنید، آنچه که محصولتان می تواند انجام دهد را مطرح نکنید بلکه این مطلب را منتقل کنید که چرا این محصول می تواند برای مشتریانتان مهم باشد.

چگونه بهترین نام را برای برندمان انتخاب کنیم؟ (۱۰ نکته انتخاب نام برند)

Toms Shoes

یک جامعۀ عظیم از دنبال کننده ها و درک مثبت بسیار قوی از برندش را ایجاد کرده است.

این شرکت پیامش را به طور برجسته در وبسایتش تعریف کرده است: بهبود بخشیدن زندگی ها. با هر محصولی که شما خریداری می کنید تامز به یک نیازمند کمک می کند. یکی در قبال یکی.

اجازه بدهید شخصیت برندتان خوش بدرخشد

مشتریان به دنبال شرکت های بی استفاده ای که همه عین هم کار می کنند نیستند. آنها به دنبال تجربه ای هستند که مناسب با نیازهایشان باشد و با تعامل شخصیت اصیل پشتیبانی شود.

نمی دانید کسب و کارتان را چگونه از طریق یک روش منحصر به فرد برند کنید؟ بگذارید شخصیتتان در تمامی ابعاد فرآیند برندسازی تان برجسته شود.انتخاب یک شخصیت همانطور که بالا تر هم به ان اشاره کردیم یک امر بسیار مهم و کاربردیی است.

شخصیت برندتان جوان است و پر شور یا کمی جاافتاده و با ابهت؟ قرار است شاد باشد یا کلاسیک. متفاوت یا همراه بقیه؟ باید شخصیت برندتان که متناسب با نوع مخاطبانتان است ساخته شود و در این راستا شعار، رنگ، لوگو و هم همراه باشند. با این شخصیت برند در تمامی نقاط تماستان سازگار شوید.

به عنوان مثال برند اپل، بنز یا برند رولز رویس را با برند های نایک، بی ام و و یا هواوی در ذهن مقایسه کنید. شخصیت های هر کدام چقدر متفاوت است. رنگ، لوگو و شعارشان چطور؟

به ذکر همین یک مثال در رابطه با نوع مخاطبان، شعار و شخصیت برند رولزرویس اشاره کنیم که زمانی که از مدیر این کمپانی سوال شد چرا از تبلیغات تلویزیونی برای معرفی محصولات خود استفاده نمی کنید؟ در جواب گفت: مخاطبین و مشتریان ما وقتی برای تلویزیون نگاه کردن ندارند.

این شخصیت می تواند به این سادگی باشد:

یک صدای محاوره ای در ارتباطات (استفاده از ضمایر من و تو ) به اشتراک گذاشتن محتویات پشت صحنه ای گفتن داستان هایی دربارۀ تجارب واقعی توصیف محصولات و خدماتتان به صورت متفاوت

برندتان را در تمامی ابعاد کسب و کارتان ترکیب کنید

فرآیند برندسازی توقف ندارد. برند شما باید در تمامی چیزهایی که مشتریانتان می توانند ببینند، بخوانند و بشنوند قابل مشاهده باشد و منعکس شود. آن هم در تمامی طول حیاط برند.

بگذارید بیشتر توضیح دهیم،

اگر یک ارباب رجوع وارد دفترتان شد یا یک مشتری به فروشگاه و مغازه تان آمد تصویر برندتان باید هم در محیط و هم در تعاملات شخصی به نمایش گذاشته شود.

هر چیز قابل لمسی، از کارت ویزیت گرفته تا تبلیغات، بسته بندی و محصول، باید برندتان را روی خودش داشته باشد. این مورد در رابطه با استارتاپ ها و کسب و کار های اینترنتی هم صادق است. روح برند باید همه جا حضور داشته باشد. رنگ، لوگو و . البته در این زمینه افراط و تفریط نکنید.

از راهنمای سبک برندتان برای ایجاد سازگاری با موارد بصری همچون رنگ و کاربرد لوگو، فونت، عکس و غیره استفاده کنید. وقتی سایتتان را طراحی می کنید: صدا، پیام، و شخصیتتان را در آن ترکیب کنید.

صفحات پروفایل شبکه های اجتماعی نیز می توانند به صورت بصری و با شخصیت انتخابی تان برندسازی شوند تا مخاطب را به کار بگیرند.

ویدئو را هم فراموش نکنید! یوتیوب، ویدئوها و لایوهای فیس بوک، استوری های اسنپ چت و اینستاگرام همگی مکان هایی هستند که نیازمند محتواهایی هستند که توسط صدا و شخصیت منحصر به فرد شما اجرا شده باشد.

برای کسانی که جسارت ضبط پادکست های صوتی را دارند، تم و موضعی را انتخاب کنید که از پیام، ارزش و صدایتان حمایت کند.

واربی پارکر موفق شد به سرعت برندی را ایجاد کند که در گروه خودش بهترین و منحصر به فردترین است. تجربۀ خلاقانه شان در مرد امتحان کردن محصول در خانه، محیط خرده فروشی و تلاش هایشان برای بازاریابی محتوا به صورت دیجیتال به طور کاملی با سبک زندگی مخاطبان هدفشان مناسبت دارد.

به برندسازی تان پایبند باشید

تا وقتی که برای ایجاد یک تغییر در برندتان مطمئن نشده اید و تحقیق و تصمیم نگرفته ای داز تغییر پرهیز کنید.ثبات یک اصل است. این مورد رو قبل تر هم در مقاله انتخاب رنگ و لوگو در هاو کن یو اشاره کرده بودیم.

زمانی که صدای و شخصیت برندتان را انتخاب کردید از آن برای تمامی محتویاتی که ایجاد می کنید استفاده کنید. (به بالا رجوع کنید، گام ششم در فرآیند برندینگ)

تمامی راهبردهای برندی که ایجاد کرده اید را مستند سازی کنید و به صورت داخلی برای ارجاع منتشر کنید. دائما برندتان را تغییر ندهید. عدم ثبات، مشتریانتان را گیج می کند و برندسازی طولانی مدت را سخت می کند.

بزرگترین طرفدار برند خودتان باشید

زمانی که یک برند کوچک می سازید که برای کسب و کارتان تأثیر گذار است، شما (و کارکنانتان) بهترین طرفداران برای بازاریابی برندتان هستید. هیچ کس برندتان را بهتر از خودتان نمی شناسد، پس معرفی آن به شما وابسته است.

وقتی کارکنان را استخدام می کنید، مطمئن شوید که از نظر فرهنگی با مأموریت، دیدگاه و ارزش های برند شما تناسب دارند. کارکنان را برای ایجاد یک برند شخصی که در راستای برند شرکت شماست و دست یافته هایتان را تقویت می کند تشویق کنید.

به مشتریان وفادارتان یک صدا بدهید. تشویقشان کنید تا نظراتشان را پست بگذارند و محتویات شما را به اشتراک بگذارند.