طراحی گرافیک

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک یعنی هنر ارتباط بصری از طریق عکس های متنی، نمادها و کارهای هنری که وظیفه انجام آن به عهده ی یک طراح گرفیک می باشد ؛ در واقع طراحی گرافیکی زمانی پدید آمد و از آن سخن گفته شد که این افراد توانایی های خود را با ما به اشتراک گذاشتند.

طراحی و سبک های گرافیگ چیست؟

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک (Graphic Design) در واقع اصطلاحی عام و حرفه ای متشکل از طراحی حروف، تصویرسازی، عکاسی و چاپ است که به منظور ارائه اطلاعات یا آموزش بکار می رود. این اصطلاح را اولین بار ویلیام ادیسون دیگینزدر سال ۱۹۲۲ بکار برد. با این همه فقط پس از جنگ جهانی دوم بود که کاربرد آن رایج شد.

ارتباط بصری در مفهوم آن تاریخ طولانی مدتی دارد. زمانی که انسان اولیه برای یافتن غذا به شکار می رفت و جای پای حیوانی را بر روی گِل می دید، در واقع نوعی نشانه بصری را مشاهده می کرد.

اثر گرافیکی می تواند نشانه باشد، مانند حروف الفبا؛ یا یک نظام نشانه ای دیگر را شکل دهد؛ مانند علائم جاده ای. علائم گرافیکی در کنار هم تشکیل تصویر می دهد و در واقع طراحی گرافیک به معنای حرفه ساخت علائم و آرایش آنها بر یک سطح برای انتقال یک ایده است. گرافیک هنری است که ترسیم کردن و نگاشتن عناصر اصلی آن را تشکیل می دهند.

width=500

تاریخچه و پیشینه گرافیک

طراحی گرافیک به مثابه یک تخصص از اواسط سده بیست مطرح شد. تا آن هنگام شرکت ها ومؤسسات تبلیغاتی توسط هنرمندان تجاری اداره می شد. این تخصص ها عبارت بودند از: صفحه بند؛ حروفچین که عنوان و متن را با تمام جزییات طرح ریزی می کرد؛ تصویرگران که هر نوع آثار ترسیمی مثل نمودارهای فنی را تهیه می کردند وهنرمندان طراح حروف، روتوش کاران ودیگرانی که طرح های نهایی را برای تکثیر آماده می کردند.

امروزه طراحان گرافیک (Graphic Designer) با مؤسسات وآتلیه ها همکاری دارند. آنها نه تنها تبلیغات و آگهی ها، بلکه مجلات و روزنامه هایی را که این آگهی ها در آن چاپ می شوند، طراحی می کنند. طراحی گرافیک و آثار گرافیکی تا اواخرسده ی نوزده به صورت سیاه و سفید بر کاغذ چاپ می شد. طی چندین سده، کارکرد های اصلی گرافیک اندک تغییری یافته است و هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گیرد.

طی دهه ی ۱۹۶۰، طراحی گرافیک به عنوان شیوه ای برای حل مشکلات ارتباطی مطرح شد. به همین ترتیب در رسانه های همگانی نیز به عنوان مد به روز بودن مطرح شد. اما تغییر در سبک آن حاصل چندین عامل مؤثر مانند پیشرفت های فناوری در حوزه ی رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه و گسترش تلوزیون و ویدئو بود.

در قرن بیستم تبلیغات و چاپ تجاری، به هنر گرافیک یورش برده اما آثار چاپی هنری که به وسیله ی ماشین های دستی و به روش های سنتی انجام می گیرد، به زندگی خود ادامه داده اند وهنرمندان تجسمی به ابداعات طرح و حروف می پردازند.

لیتو گرافی، حکاکی روی چوب و لینو لئوم، تیزاب کاری، سیلک اسکرین و سریگرافی و چاپ های مخلوطروش هایی هستند که نقاشان به کار می برند.

تاریخچه طراحی گرافیک در ایران

طراحی و هنر گرافیک ایران به دلیل نیاز به تحول، دچار دگرگونی مثبتی شد. اما این دگرگونی، سال ها طول کشید تا در اواسط دوره ی رضا شاه، به مدد دو تن به نام های فردریک بالبرگ سوئدی و موشخ سروری ارمنی شروع به شکل گرفتن نمود. از کارهای تالبرگ، آرم راه آهن ایران و آرم سابق روزنامه ی اطّلاعات است.

گرافیک مدرن ایران با کوشش های این دو و بعد با تلاش طراحان ایرانی نسل ها بعد از آن در جامعه، مطرح و شناخته شد و حضوری مستقل پیدا کرد. پیش از آن، هنر گرافیک در زمینه هایی چون طراحی فرش، کاشی، پارچه، نقوش سفال ها، تصویر گری و تحریر کتب و موجود بودند.

از دوره ی قاجار، با جدی شدن مسئله ی چاپ، طراحی و گرافیک نیز حضور مشخص تری یافت. فنون و نقوش سنّتی طراحی، توسط نقّاشان در زمینه های جدید به کار برده شد. اما به دلیل عدم آشنایی با فنون جدید در این حرفه، تحول لازم به وجود نیامد. به همین علت در طراحی هیچ سبک، مکتب یا شیوه ی نویی به وجود نیامد.

چند سال بعد با گشایش دانشکده ی هنرهای زیبا و فعالیت کسانی چون محمد بهرامی در اواسط دوران محمدرضا شاه، گرافیک به دست هنرمندان ایرانی، جان تازه ای گرفت. از اواخر دهه ی سی و اوایل دهه ی چهل، حرکتی جدید در رجوع دوباره به نقوش و گنجینه بی همانند طراحی ایران شد.

امروزه با پیشرفت هنر گرافیک و گستردگی کاربرد آن شاخه های متعددی از قبیل تصویرسازی، پوستر، طراحی آرم و نشانه، صفحه آرایی، طراحی حروف و بسته بندی که از هم متمایز هستند را دربر می گیرد. همه این ها در مفهوم عمومی گرافیک، جای دارند.

width=500

شاخه ها و انواع طراحی گرافیک

تصویر سازی: شاید پر جاذبه ترین شاخه ی رشته گرافیک برای یک نقاش، تصویر سازی باشد. مصور سازی یا تصویر سازی یا ایلستراسیون، از گرایش های نقاشی در حیطه گرافیک است. ایلستراتور با توجه به تکنیک های خاص، در زمینه طراحی، به موضوعاتی که به نوعی با گرافیک در ارتباطند، می پردازد. مانند طراحی کتاب کودک. آرم ، نماد ، نشانه ( علائم تجاری ): حروف یا علامتی که برای نمایش یک فعالیت، یا یک شی ء، طراحی شده باشد، نماد است. نماد ممکن است تصویری یا انتزاعی باشد. نماد در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و یا تجاری به کار می رود. نشانه یا آرم بیان مفهوم چیزی است که در قالب شکلی دیگر در ذهن متجلّی می شود. نماد را باید روی کاغذ ثبت کرد نماد باید تماماَ بیانگر چیزی که عینیت پیدا کرده است باشد. در طراحی نشانه، ریتم، فرم، تکنیک و قدرت اجرایی، یکجا به نمایش در می آید. علامت تجاری، نشانه ای به شکل یک نماد یا حروف نشانه است. علامت تجاری برای شناسایی یا وحدت بخشی، به محصولات و خدمات و استفاده می شود. صفحه آرایی: طراحی، ترسیم، پیش طرح کتاب، آگهی تبلیغاتی، عنوان صفحه و . که طراحی برای تعیین ظاهر و ارتباطات بین عناصری چون تصاویر، عکس و متن تهیه می کند، صفحه آرایی است. معمولا تا پیش از انتخاب طرح نهایی، چندین نوع صفحه آرایی آماده می شود تا بهترین آنها از نظر اندازه، رنگ و تولید شود. طراحی حروف: آرایش و تخصیص حروف در مرحله ی آماده سازی پیش از چاپ است که به چاپ از نوع فلزی یا لترپرس مربوط می شود . برای انواع حروفچینی که با هر نوع سیستم حروفچینی انجام شده باشد نیز طراحی حروف اطلاق می گردد. اما طراحی حروف که طی دهه ی ۱۹۲۰ و اوایل ۱۹۳۰ در اروپا شکل گرفت. طراحی حروف نوین بخش بسیار محسوس و مرئی مدرنیسم در طراحی گرافیک به حساب می آید و تلفیقی است. این رویکرد، ریشه در روسیه و آلمان داشت و پیروانی در هلند، چکسلواکی و لهستان دارد و می توان به نوشته های ویلیام موریس اشاره کرد. پوستر: در اواخر قرن نوزدهم میلادی، بر اثر تحولات مصور سازی و پیوند نزدیک نقاشی و چاپ، پدیده ی تازه ای موسوم به پوستر یا آفیش یا پلاکارد به وجود آمد. پوستر به عنوان نوعی طرح گرافیکی به مقوله ی نمایش و تبلیغ تعلق دارد. در پوستر باید تصویر و کلمات به شکل مختصر، مرتبط با یک مفهوم واحد و به یاد ماندنی باشند. همان طور که چاپ و مطبوعات، یکباره در ایران رواج یافت، اشکال مختلف پوستر نیز به طور ناگهانی، ظاهر و برای مقاصد مختلف، مورد استفاده قرار گرفت.

تاریخچه پوستر:

پیش از چاپ سنگی، پوسترها مانند کتاب، به روش چاپ برجسته و با جوهر مشکی و گاه با قالب های چوبی چاپ می شدند.

با گذشت چندین دهه از تاریخ ظهور عکاسی، این امکان وجود نداشت که عکس را در ابعاد بزرگ و با شمار انبوه تکثیر کنند. در این دوره معمولاَ نقاشان، طرح های پوستر را نقاشی می کردند. تصویر به صورت دستی، بر سطح مستوبی لوح چاپ، منتقل می شد. این روش تا بعد از جنگ دوم جهانی هم رواج داشت. پوستر های نمایشی، اولین نمونه از آگهی های دیواری بودند. پوستر ها ضمن تحول، اصول و قواعد پوستر سازی را پی ریزی کردند. این آگهی ها مربوط به تماشاخانه های متعددی بود که در اروپا وجود نداشت.

پوستر های مصور آن دوره برای تبلیغ در مورد تماشاخانه ها، مغازه ها و بودند. البته در عرصه ی تبلیغ کتاب نیز رواج داشتند. این پوسترها در آن زمان فقط به رنگ سیاه چاپ می شد. هنرمندان پوستر آزادی زیبایی شناختی و جسارت خلاقانه ای را به نمایش گذاشتند.

لیتو گرافی: لیتو گرافی در اواخر سده ی نوزدهم، به هنرمند امکان داد تا سطوح بزرگ یکدست را چاپ کند و از رنگ، بهره برد و به طراح، امکان داد تا حروف نگاری خاص خود را انجام دهد. این کنترل بر چاپ، آغاز طراحی گرافیک بود. بعدها فن آوری های عکاسی و رایانه ای، در تولید و تکثیر تصویر و متن، نقشی اساسی یافتند.

رایج ترین شیوه ی چاپ تا دهه ی ۱۹۶۰ به روش لترپرس بود. بعد آن نسل جدیدی از طراحان، شروع به استفاده از قابلیت های رایانه کردند. طراحان گرافیک، یکصد سال پس از آنکه هنرمندان، رسانه ی جدید لیتو گرافی را به خدمت خود در آوردند. فن آوری های نوین را برای تحت کنترل در آوردن تولید متن و تصویر به کار بردند.

امروزه از صفحه هایی فلزی از جنس آلومینیوم موسوم به زینك یا پلیت ساخته می شود. از این صفحه ها در چاپخانه های مجهز به سیستم چاپ افست برای انجام عملیات چاپ بر روی كاغذ استفاده می شود.

width=500

انواع سبک های طراحی گرافیگ

در دنیای طراحی گرافیک، سبک های مختلفی وجود دارد که شما می توانید در طراحی کارت ویزیت، تراکت، بروشور، کاتالوگ، مجله، کتاب، وب سایت و طراحی سایر محصولات دیجیتال خود از آن ها استفاده کنید. در ادامه مطلب به بررسی چند نمونه مهم از طراحی های رایج دنیای گرافیک خواهیم پرداخت.

طراحی مسطح یا تخت (Flat)

طراحی مسطح با ویژگی هایی از جمله گرافیک ساده، رنگارنگ، تایپوگرافی در سایز بزرگ، فضای سفید و طیف رنگی یا گرادینت ظریف شناخته می شود که با سبک های مینیمالیسم (Minimalism)، باوهاوس (Bauhaus) و سبک سویسی (Swiss Style) سازگار است.

طراحی مسطح در سال ۲۰۰۶ توسط Microsoft Zune معرفی شد و شرکت اپل با IOS 7 در سال ۲۰۱۳ آن را بروز نمود و توسط Google Material Design در سال ۲۰۱۴ بهبود پیدا کرد. زییاترین مثالی که از طراحی مسطح می توان نام برد بازی Monument Valley است.

طراحی مسطح به عنوان یک زبان بصری، بسیار کاربردی است و به علت زمان کم بارگذاری، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین این طرح ها به راحتی با طرح های دیگر آثار هنری پیچیده، دست نوشته ها و عکس ها ترکیب می شود و طرح های متنوع جدیدی را تولید می کند. این سبک با طرح مسطح آغاز شد و با اضافه کردن عمق، نور،سایه و حرکت به روز شد.

در سال ۲۰۱۶ محبوبیت این سبک بسیار افزایش پیدا کرد بطوریکه طراحان UI از آن در طراحی سایت استفاده می کنند.

تایپو گرافی پر رنگ و شاد (Bold, Playful Typography)

طراح های مسطح با استفاده از ابزاری به نام Glyphs به راحتی شروع به ساختن فونت می کنند زیرا هم ارزان است هم راه را به روی تایپوگرافی های خلاق و چشمگیر باز می کند.

تایپوگرافی SNASKS روزنامه Washington Post پیشنهاد طراحان گرافیک است. نوشته های پر رنگ و سری فونت های سریف دار فانتزی، از خصوصیات بارز این نوع تایپوگرافی می باشد که جذابیت طرح را بیشتر می کند و بعلت کارایی فونت های سریف، جهت استفاده در رزولیشن بزرگ مناسب است.

تصویر سازی شوخی با واقعیت (Whimsical Illustration)

به عنوان مثال : DropBox داخل خطوطی که توسط انسان کشیده شده، دیده می شود. خطوط طراحی دستی و خطوطی که توسط براش ها کشیده شده است در واقع ترکیبی از ابزارها و تکنیک های دیجیتال و آنالوگ می باشند که طیف وسیع تری از سبک های تصویر سازی از جمله تصویر ایزومتریک (Isometric Projections) و تصویرسازی قهرمانان (Illustrated Hero) را به وجود می آورد.

نوستالژی جدید (The New Retro)

سبک Retro، تصاویر خلق شده در دهه های قبل را به نمایش می گذارد، بازی های ویدیویی قدیمی مثل Mario که مردم از آن خاطره دارند. استفاده از طراحی ژئومتریک (Geometric Design)، رنگ های پر رنگ، پیکسل آرت (Pixel art) و الگوها (Patterns) به طراحان این اجازه می دهد تا طرحهای جدیدی تولید کنند . نمونه کارهای Tim Clomant مثال های خوبی برای معرفی این سبک است .

حرکت (Motion)

با کمک انیمیشن ۲بعدی و سینماگراف به عکس ها و تصویرسازی ها، زندگی می بخشند. یک حرکت کوچک یا سوسو زدن برای اینکه حواس شما را به خود جمع کند کافی است. این تصاویر از ترکیب یک تصویر ثابت و یک تصویر متحرک به وجود می آیند. مانند: سینماگراف.

لوگوتایپ مینیمال (Minimalist Logotype)

مینیمالیسم، طراحی مسطح، فضای منفی (Negative Space)، گرادیانت ظریف، لوگوهای متحرک و لوگوهای خطی سبک هایی هستند که بیشتر لوگوهای سال ۲۰۱۶ را تشکیل می دهند.

اشکال هندسی (Geometric Shapes)

اشکال هندسی یکی از موضاعات جذاب سال ۲۰۱۶ بودند. در این تصاویر افکت های لوزی مانند و اشکال هندسی به سمت لایه های هندسی با تصاویر دهه های قبل ترکیب شدند. این نوع طراحی بیشتر در طراحی بسته بندی مورد استفاده قرار گرفته است.

الهام گرفته از چاپ (Print-Inspired)

استفاده از فرآیندهای پیش از چاپ دیجیتال، مانند بافت کاغذ، رنگ های چاپی و خطاهای چاپی (مثل تا خوردن کاغذ) در طرح ها، بخش جذابی از کارهای سال ۲۰۱۶ بودند که با الهام از ایده دستگاههای چاپ قدیمی نسبت به طراحی آن اقدام کردند.

تصاویر انتزاعی سبک سوئیس (Abstract Swiss)

در روزگاری که محبوبیت چیدمان های (Layout) قدیمی از بین رفته است، طراحان سعی کردند تا با شکستن قوانین گذشته، ساختار شکنی کنند و چیدمان های جدیدی تولید کنند که منجر به پیدایش سبک جدیدی از تصویر سازی شده است. در این سبک تصاویر به صورت تصادفی تغییر داده شده است تا ترکیب بندی های متفاوتی ایجاد شود. که در واقع هر کدام از این تغییرات کاملاً حساب شده و منطقی صورت گرفته است.

فیلم ها و کارتون ها (Movies and Cartoons)

فیلم های ابر قهرمانی بیشترین طرفدار را از سال ۲۰۰۱ داشته است. جذابترین فیلم ها و سریال های تلویزیونی که در سال ۲۰۱۶ دارای گرافیک خاصی بودند شامل Game Of Thrones، Her، Under The Skin، Exmachina، Homeland و London Spy است و جذاب ترین کارتون The Outer Space در بازار کودکان است.


نظر کاربران