شرکت در نمایشگاه

شرکت در نمایشگاه

چرا در نمایشگاه شرکت کنیم؟

آن عملی که تولیدکنندگان و فروشندکان برای معرفی کالاهای خود انجام می دهند که نهایت به فروش منجر شود نوعی نمایش است. در دنیای کسب و کار امروزی نمایش یکی از ارکان مهم بازرگانی به حساب می آید. تغییرات روزانه فناوری، پیدایش کالاهای جدید، تنوع و ناآشنا بودن مصرف کننده با رقابت تولیدکنندگان دلیلی واضح برای تشکیل نمایشگاه در هر حوزه از کسب و کار است.

قطع رابطه بین خریدار و فروشنده به گونه ای که رابطه بین مصرف کننده و تولید کننده از بین برود می تواند باعث توسعه نمایشگاهها شود. در هر کشوری افزایش درآمد سرانه به همراه درآمد ملی قدرت خرید را افزایش داده، سبب تغییر در تولید شده و تولیدات را نیازمند به معرفی برای شناخته شدن کرده که این امور با نمایش کالا در نمایشگاه اتفاق می افتد. اینجاست که اهمیت حضور کسب و کارها در نمایشگاهها به وضوح قابل مشاهده می شود.

حضور کسب و کارها در نمایشگاههای داخلی و خارجی روشی ساده و محبوب برای بازاریابی محصول، خدمات و خود کسب و کار است. با پیشرفت در بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی آنلاین، دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی اینترنت اهمیت حضور کسب و کارها در نمایشگاه آشکارتر شده است. هر چند فناوری مدلهای بازاریابی کسب و کار را سریع تغییر می دهد اما حضور کسب و کارها در نمایشگاهها مزایای زیادی به همراه دارد.

با نگاهی اجمالی به اهمیت حضور کسب و کارها در نمایشگاه پی می بریم که این عمل به طور گسترده تولید را افزایش داده و رابطه ای دوستانه بین شرکت کنندگان در نمایشگاه و صاحبان آن کسب و کار ایجاد می کند. حضور در نمایشگاه امر مهمی برای کسب و کار به حساب می آید که نداشتن تجربه و دانش کافی می تواند موجب تردید یا حذف برای حضور در نمایشگاه شود. برای پیشگیری از این اتفاق لازم است تمام داده ها یا اطلاعات ضروری چون محصولات، محدوده محصولات و اطلاعات مشتریان جمع آوری و تجزیه و تحلیل شود. همین امر نشان از اهمیت نمایشگاه به عنوان ابزار بازاریابی است.

هدف حضور کسب و کارها در نمایشگاه

هدف کوتاه مدت یا بلند مدت حضور کسب و کارها در نمایشگاه افزایش فروش تولیدات یا خدمات است. البته در کنار این هدف اصلی اهداف دیگری چون مقاصد سیاسی و فرهنگی نیز عنوان شده است. هدف از حضور کسب و کارها در نمایشگاه هر چه باشد مهم این است که برگزاری نمایشگاه به صورت اصولی می تواند زمینه های لازم برای گسترش مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مورد نظر را به وجود بیاورد.

اگر هدف اصلی شما فروش فوری کالاست، بهتر است در نمایشگاه های تخصصی شرکت یا اقدام به برگزاری یک نمایشگاه اختصاصی کنید. حضور در نمایشگاه برای اهداف بلند مدت، نفوذ در بازارهای جدید و یافتن نماینده تجاری راه حل خوبی است.

width=275

مزایای حضور کسب و کارها در نمایشگاهها

جذب بازار هدف
درست است که نمایشگاه در مدت زمان محدودی برگزار می شود اما برای کسب و کار شما بازار هدفتان را جذب خواهد کرد. در همین مدت کوتاه برگزاری نمایشگاه، هزاران نفر علاقه مند به کسب و کار شما از نقاط مختلف در نمایشگاه حضور پیدا کرده تا در مورد محصولات و خدمات شما اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورند. از این رو حضور کسب و کارها در نمایشکاه می تواند فرصتی مناسب برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات شما باشد. جذب مخاطبان جدید
برخی از مخاطبان که تعداد کمی هم ندارند برای دریافت اطلاعات و شناخت محصولات و راه حلهای جدید برای شیوه زندگی جدید در نمایشگاه حضور می یابند. حضور کسب و کارها در نمایشگاهها می تواند فرصت مناسبتری برای راه اندازی و نمایش محصولات جدید و توسعه یافته باشد. ایجاد رابطه
حضور کسب و کارها در نمایشگاهها می تواند فرصت دیگری برای دیدار با مشتریان بالقوه به وجود بیاورد. ارتباط رو در رو با مخاطب به شما به عنوان صاحب کسب و کار این امکان را می دهد در مورد طرحهای بلند مدت خود با او صحبت کنید. این رابطه با حضور در نمایشگاه امکانپذیر خواهد شد زیرا به شما فرصت ارتباطی را می دهد که ارزش آن در آینده مشخص خواهد شد. حفظ این ارتباط شما را قادر خواهد ساخت کسب و کار خود را به وسیله سایر مشتریان توسعه دهید. افزایش مشتری و فروش
ارتباطات جدید راههایی برای جذب مشتریان جدید به وجود می آورد. این امکان وجود دارد که شما یک بازار جدید هنوز بهره برداری نشده پیدا کنید یا نیاز به یک محصول جدید بالقوه را کشف کنید. تبلیغات به صرفه
حضور کسب و کارها در نمایشگاهها راه حلی به صرفه برای بازاریابی برند یا نام تجاری و فروش محصولات شماست. نمایشگاه همان محل به نمایش گذاشتن برخی از لوازم جانبی فناوری و محصولات برای فروش به بازار هدف شماست. بازاریابی برای فصول
ملاقات در نمایشگاه می تواند در تمام سال برای شما و مشتری شما منجر به بازاریابی شود. توزیع بروشورها یا توضیح محصول و معرفی محصولات تبلیغاتی، آگاهی مشتری در مورد شرکت و برند شما را افزایش می دهد. اگر شما به تماسهای تبلیغاتی ادامه دهید و رابطه با مشتری را حفظ کنید می توانید در تمام سال این آگاهی را حفظ کنید. فروش مستقیم
فروش مستقیم محصولات یکی از مهمترین دلیل حضور کسب و کارها در نمایشگاهها است. فرش مستقیم پیچیدگی و سختی فروش اینترنتی یا تلفنی را ندارد و این امکان را برای شرکتها به وجود می آورد که با مشتری برای فروش موفق محصول خود تعامل برقرار کنند.

نقش نمایشگاهها در موفقیت کسب و کار

حضور کسب و کارها در نمایشگاهها از جنبه های مختلف اقتصادی و فرهنگی اهمیت داشته و نقش بسزایی در موفقیت آنها ایفا می کند. در ادامه این مطلب در مهرارقام بیشتر با نقش نمایشگاهها در موفقیت کسب و کارها آشنا شوید.

همان طور که پیشتر گفته شد نمایشگاه بیشترین کاربرد را در توسعه بازار اقتصادی دارد زیرا بیشتر کسب و کارها برای تبلیغ و فروش محصولات خود در نمایشگاه حضور پیدا می کنند. حضور کسب و کارها در نمایشگاهها به توسعه روابط با مشتری، جست وجوی شریک و کارمند و نهایت مطرح شدن آن کسب و کار کمک می کند. نمایشگاه ها بازاری آزمایشی برای محصولات جدید هستند از این رو نیز به عنوان ابزار تحقیق بازار عمل می کنند. حضور کسب و کارها در نمایشگاهها برای کسب و کارهای جدید مهم است زیرا آنها می توانند دیدگاهی از رقبا، عملکرد و محصولات آنها به دست آورند.

نقش اقتصادی
نمایشگاه تنها به سود غرفه دار و بازدیدکننده نیست بلکه به اقتصاد محلی در منطقه برگزاری نمایشگاه هم سود خواهد رساند. هتلها، رستورانها، شرکتهای حمل و نقل و شرکتهایی که خدمات نمایشگاهی به سازمان و غرفه داران ارائه می کنند نیز از برگزاری نمایشگاه بهره می برند. نمایشگاهها تعداد زیادی مشاغل را در منطقه محلی به ویژه در شرکتهای کوچک و متوسط فراهم می کنند. نقش اجتماعی
نمایشگاهها همیشه ابزاری برای تبادل دانش یعنی اطلاعات اصلاح و پردازش شده در بافت مناسب بوده اند. در جامعه مبتنی بر دانش امروز، اطلاعات یک منبع تعیین کننده است از این رو تولید، انتخاب و انتقال اطلاعات از مهمترین وظایف اقتصاد ملی به شمار می رود.

نمایشگاه و بازاریابی

نمایشگاهها رویدادهای بازاریابی هستند که معمولا بر اساس بخش صنعتی مرتبط تقسیم بندی و زمانبندی می شوند. در این رویدادها محصولات و نوآوریهای هر صنعت یا بخشی از بازار توسط شرکتهای مختلف که غرفه دار نامیده می شوند به نمایش گذاشته شده و خریداران علاقمند و مشارکت کنندگان صنعتی(بازدیدکننده) را هدف قرار می دهند. نمایشگاهها معمولا توسط دولت، اتاق های بازرگانی، انجمن های صنعتی یا شرکت های نمایشگاهی متخصص سازماندهی می شوند.

نمایشگاهها محیط تعاملی در زمان حقیقی فراهم می سازند که عرضه و تقاضا را در صنعتی خاص گرد هم می آورند. آنها شکل گیری و رشد بازارها و زیرمجموعه بازارها را ترویج می کنند و به راحتی می توان سه نقش اقتصادی در نمایشگاهها شناسایی کرد: تبادل کالا، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و ترویج محصولات و سازمانها. تصویر زیر نشان می دهد که چگونه نمایشگاهها فرایند تبادل را تسهیل می کنند:

نمایشگاهها در شکلهای مختلف برگزار می شوند

نمایشگاهها به شدت با یکدیگر تفاوت دارند. برخی تخصصی هستند، برخی عمومی. برخی بر صنعتی خاص و برخی بر کالاهای مصرف کننده متمرکز هستند. برخی محلی و برخی بین المللی می باشند. برخی خریداران را هدف قرار می دهند و برخی فروشندگان را. جدول زیر طبقه بندی وسیعی از نمایشگاهها ارائه می کند:

نوع نمایشگاه

مشخصات

نمایشگاههای محلی، منطقه ای، کشوری، بین المللی

منشا مشارکت کنندگان

جهانی/عمومی، با علاقمندی های خاص یا مربوط به صنعتی خاص،

دامنه محصولات نمایشی

کالاهای مصرف کننده یا کالاهای صنعتی

نوع محصولات

اتاق های بازرگانی، دولت، سازمانهای بین المللی، انجمن های صنعتی، شرکتهای نمایشگاهی متخصص

اانجمن های مرتبط

واردات/خرید یا صادرات/فروش

جهت فروش

تبادل کالا، اطلاعات یا ترویج

فعالیت اصلی

فرصتها و چالش های مشارکت کنندگان

نمایشگاهها برای مشارکت کنندگان خود هم فرصت و هم چالشهایی را مطرح می سازند:

فرصتها برای مشارکت کنندگان

مرور سریع بازار کاهش عدم قطعیت در خصوص بازاری ناشناخته ایجاد روابط تجاری و تاثیرگذاری بر شرکای تجاری بالقوه قرار گرفتن در مرکز توجه عموم ترویج محصولات و خدمات

چالش های مشارکت کنندگان

انتخاب رویدادها و مکانهای صحیح برای مشارکت افزایش پیچیدگی های لجستیکی در نتیجه افزایش فاصله جغرافیایی هزینه تهیه بروشورهای خاص رویداد، کارکنان؛ طراحی غرفه و غیره تعیین اهداف شفاف مشارکت

نمایشگاهها و بازاریابی

نمایشگاهها شکلی از ترویج محصول هستند- زیر مجموعه ای از بازاریابی ترویجی. آنها به شرکتها این امکان را می دهند تا تحقیقات بازار را انجام دهند و خود را ترویج کنند. برخی از نمایشگاهها به شرکتها اجازه می دهند تا محصولات خود را به فروش برسانند. آنها به شما امکان می دهند تا محصولات خود را تبلیغ کنید و برای شرکت خود و محصولات آن شهرت مثبت ایجاد نمایید. همچنین جایگاهی هستند که می توانید با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید و به شکل رو در رو فروش داشته باشید (ارتباط فروش شخصی با بازاریابی مستقیم). نمایشگاه شبیه بازار است؛ فروشگاهی بزرگ که می توانید همه مایحتاج خود را از یک محل تهیه کنید. بازاریابی در نمایشگاه به یک محل و بازه زمانی کوتاه تقلیل می یابد.

ما قویا نمایشگاهها را توصیه می کنیم

نمایشگاهها یکی از بهترین کانالهای بازاریابی موجود هستند که در آنها خریداران و فروشندگان طی چند روز گرد هم می آیند تا محصولات خود را به نمایش بگذارند و از محصولات جدید مطلع شوند و به کسب و کار بپردازند. هیچ کانال تجاری دیگری وجود ندارد که چنین موقعیت بازاریابی قوی و کارآمدی را ایجاد کند. تصویر زیر به بیان این حقیقت می پردازد که نمایشگاهها استراتژی های ورود به بازارهای خارجی را تسهیل و سرعت می بخشند و از هزینه و زمان بین المللی سازی می کاهند.

نمایشگاهها برای همگان مناسب نیستند

متاسفانه نمایشگاه برای همه مناسب نیست. شاید برای صنعت خاص شما در کشوری خاص نمایشگاه مناسبی وجود نداشته باشد. نمایشگاهها گزینه های گرانی هستند و شاید فراتر از ظرفیت مالی شما باشند (شاید بهتر باشد که نه به عنوان غرفه دار بلکه به عنوان بازدیدکننده در نمایشگاه شرکت کنید).

مشارکت در نمایشگاههای بین المللی راهی موثر برای نمایش محصولات به بازارهای صادراتی است. از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: متمرکز بودن مخاطب، ارتباطات رو در رو، فرصت دستیابی به رقابت و آشنایی با شرکای تجاری جدید.

مشارکت در نمایشگاه در مقایسه با سایر روش های فروش و ترویجی شیوه ای ثمربخش برای تولید کنندگان محصولات برای ورود به بازار خارجی است. زیرا تبلیغ از طریق پست مستقیم، تبلیغ در جراید عمومی و مجلات تخصصی یا حتی آگهی تلویزیونی هم گران و هم نسبتا غیرهدفمند هستند. بدون شریک یا نماینده بومی برای توزیع محصولات، بازاریابی مستقیم برای فروشنده محصول غیرعملی می شود. تجارت الکترونیکی که به شدت در دسترس همگان قرار می گیرد هنوز روش عملی برای بسیاری از تامین کنندگان در کشورهای در حال توسعه نیست. برعکس، نمایشگاهها می توانند خریداران را در ارتباط مستقیم با توزیع کننده یا نماینده تجاری قرار دهند.

بخشی از طرح کسب و کار

اما باید به این نکته اشاره شود که شرکت در نمایشگاه باید یکی از اهداف عمده طرح جامع کسب و کار باشد و صرفا حضور در نمایشگاه هدف تلقی نشود. اهداف کوتاه مدت مانند صرف نمایش کالا برای پوشش هزینه های نمایشگاهی باید به شدت منع شوند زیرا کاملا زیان بخش هستند. طرح کسب و کار که به خوبی سازماندهی و تنظیم شده شامل برنامه بازاریابی است که با سایر روشهای دستیابی به مشتریان موجود و بالقوه یکپارچه عمل می کند. این روشها عبارتند از ماموریت های تجاری، سفرهای شخصی برای فروش محصول یا خدمات، مکاتباتی که به دنبال آن ارسال نمونه و بروشورهای تبلیغاتی ارسال می شود، تماس های تلفنی و دسترسی جهانی از طریق اینترنت توسط استفاده از ایمیل و وب سایت. موسسات پشتیبانی تجاری می توانند برای هماهنگی این فعالیت های مختلف کمک کنند.

غرفه داران نمایشگاه با توجه به تجربه محدودی که در بازاریابی برای صادرات دارند احساس آرامش بیشتری خواهند داشت اگر بخشی از یک غرفه ملی باشند تا این که به صورت مستقل شرکت کنند. هزینه های مشارکت کم نمی شود اما دولت ها و سازمانهای ملی و بین المللی منابع بالقوه تامین سرمایه هستند. بعلاوه این موسسات غالبا کمک فنی و آموزش عملی در روشهای مشارکت و حضور در نمایشگاه را ارائه می کنند.

آماده سازی زمینه

مشارکت در نمایشگاه نسبتا ساده به نظر می رسد اما مانند هر کار دیگری، زمینه باید به درستی آماده شود. بدین معنا که روشهای مناسبی مقرر گردد، مثلا:

انتخاب محصولات مناسب برای بازارهای منتخب
تضمین کیفیت صحیح محصول
تعیین قیمت ها متناسب با رقابت
مطابقت با ضرب الاجل ها
ارائه صحیح محصولات با استفاده از بسته بندی مناسب و مفاد تبلیغاتی
پیگیری مشتریان عمده که طی نمایشگاه حاصل شده اند.

گرایشات جدید در تجارت بین الملل

تغییرات جدید و پیچیده ای در شیوه های تجارت بین الملل پدید آمده اند اما برخی از موارد، پیامدهای گسترده ای برای تولیدکنندگان داشته اند:

مسائل اخلاقی نمایشگاهی/بازاریابی. کارورزان باید آگاه باشند که شرایط داخل کارگاههای آنان متناسب با روابطشان با بازارهای مصرف کننده است. مثلا بسیاری از شرکتهای مهم خرده فروشی در امریکا و اروپا تعهدنامه هایی را برای خرید کالایشان امضا کرده اند تا فقط از تولیدکنندگانی خرید کنند که دستمزد منطقی، شرایط کاری امن و سایر مزایا را در محیط کار تامین می کنند. خریدارانی که متعهد به بهبود شرایط کاری برای کارگاههای تامین کنندگان هستند، احتمالا الزامات مرتبط با این شرایط را در شرایط کسب و کار خود قید خواهند کرد.
مسائل محیطی. مثلا از تولید کنندگان محصولات چوبی گواهی نامه رسمی درخواست می شود که نشان می دهد الوار خود را از منبع اکولوژیکی مطابق با حفظ منابع طبیعی کسب کرده اند. اکنون بسته بندی های کاغذی و مقوایی حاوی درصد بالایی از مواد قابل بازیافت هستند و با برچسب مشخص شده اند. سایر تولیدکنندگانی که از مواد شیمیایی برای بعمل آوری منسوجات، چوب و فلز استفاده می کنند تشویق می شوند تا از فرایندهای دوستدار طبیعت استفاده کنند یا به آنها آموزش داده می شود تا روشهای مطمئنی برای انهدام ضایعات شیمیایی خود به کار گیرند.
مشارکت های کسب و کار. سالهاست که واردکنندگان به محیطی که در آن محصول ساخته می شود توجه نمی کنند یا کمتر توجهی به آن دارند. آنها معمولا تنها به ارزان ترین محصول، با کمیت صحیح، در تاریخ تحویل صحیح ،علاقمندند. اما رقابت بازار به شدت نشان می دهد که محصولاتی با بهترین کیفیت و قیمت از روابط تولیدکننده- وارد کننده ای ناشی می شوند که به یکدیگر اعتماد متقابل دارند، از یک دیگر حمایت می کنند و به سود متقابل دست می یابند. بسیاری از وارد کنندگان روابط بلند مدت جدی با تعداد محدودی از تامین کنندگان برقرار می سازند. اکنون خریداران بزرگتر به طور منظم اطلاعاتی با ارزش در خصوص گرایشات بازار در اختیار تولید کنندگان قرار می دهند، به طور مرتب از کشور مصرف کننده و خروجی های بازار بازدید می کنند، آموزش و رهنمودهایی برای توسعه محصول ارائه می دهند، آموزش بهداشت و ایمنی را در برنامه کار خود دارند و به بهره وری اقتصادی و اجتماعی نیروی کار تولید کننده کمک می کنند.
دستیابی به بهترین نتایج

روشن است که مشارکت در نمایشگاهها مزایای قابل توجهی برای تولید کنندگان در بر دارد. اما این منافع به صورت خودکار حاصل نمی شوند بلکه عمدتا به آمادگی و تعهد و سایر عوامل بستگی دارند. غرفه داران موفق کسانی هستند که :

تضمین می کنند کسب و کارشان واجد قابلیت های ضروری برای ورود به بازارصادراتی است؛
بازار هدف بالقوه را از طریق استعلامات و بررسی های محلی شناسایی می کنند
تحقیق کامل بازار را در کشور خود و بازار هدف انجام می دهند
می دانند که تعهد نسبت به استراتژی بلند مدت می تواند نتایج قابل توجهی در بر داشته باشد؛ و
طی سالیان متوالی در یک نمایشگاه شرکت می کنند تا به ایجاد اعتبار خود در بازار کمک نمایند.

انواع نمایشگاه ها

نمایشگاه ها عمدتا به دو نوع تقسیم می شوند: نمایشگاه کالاها و خدمات تجاری ، نمایشگاه کالاها و خدمات مصرفی. نوع نمایشگاهی که در آن شرکتی حضور می یابد بر پایه هدف ها و استراتژی های سازمانی تعیین می شود. استفاده موثر از نمایشگاه ها می تواند با صرف زمان و هزینه ی کم فراهم شود.

برخی از اصلی ترین دلایل حضور در نمایشگاه ها عبارتند از:

bull افزایش سطح فروش لحظه ای در فضای نمایشگاه ها

bull افزایش سطح سفارشات خرید مشتریان

bull ارتقای تصویر ذهنی مشتریان از شرکت و پدیدار ساختن نام و نشان تجاری در مقابل نگاه مشتریان

bull هدف گذاری بر مخاطبان خاص

bull تثبیت حضور شرکت در عرصه بازار

bull بهبود کارایی و اثربخشی فعالیت های بازاریابی

bull رویارویی مستقیم با مشتریان ،رقبا و تامین کنندگان

bull جلب مشتریان جدید و بالقوه

bull معرفی کالاها و خدمات جدید شرکت

bull نشان دادن محصول جدید به شیوه ای که از سایر کانال های بازاریابی امکان پذیر نیست

bull جذب و استخدام توزیع کنندگان و فروشندگان

bull آموزش به مخاطبان هدف شرکت

انواع نمایشگاه ها

نمایشگاه ها عمدتا به دو نوع تقسیم می شوند: نمایشگاه کالاها و خدمات تجاری ، نمایشگاه کالاها و خدمات مصرفی. نوع نمایشگاهی که در آن شرکتی حضور می یابد بر پایه هدف ها و استراتژی های سازمانی تعیین می شود. استفاده موثر از نمایشگاه ها می تواند با صرف زمان و هزینه ی کم فراهم شود.


نظر کاربران