تحقیقات بازار

بازاریابی صنایع دستی

بازاریابی صنایع دستی مانند بازاریابی خدمات و یا بازاریابی آثار هنری دارای چارچوب هایی است که توجه به آنها از جمله الزامات تجاری سازی بازاریابی به شمار می رود.

بازاریابی صنایع دستی اگر به صورت اصولی انجام شود باید تمامی فرایندها و مراحل #بازاریابی(Marketing#) را سپری نماید. مراحل بازاریابی عبارتست از تحقیقات بازاریابی ، بخش بندی بازار ها بر حسب تقاضا یا درآمد و یا سایر شاخص های مهم و نهایتا هدف گذاری بازار ها و سپس استفاده از ابزارهای بازاریابی جهت برنامه ریزی بازاریابی به منظور جایگاه سازی یا جایگاه یابی در بازار مورد نظر. و نهایتا آخرین مرحله ارزیابی برنامه های بازاریابی صنایع دستی می باشد.

تحقیقات بازار صنایع دستی

تحقیقات بازار صنایع دستی یعنی شناخت سلیقه بازار هدف و یا شناسایی بازارهای هدفی که #صنایع دستی شما را می پسندند. در تحقیقات بازار صنایع دستی از روش های کیفی بیش از سایر روش ها استفاده می کنیم. یعنی اگر بخواهیم عملیاتی صحبت کنیم، اول تحقیقات بازار کتابخانه ای را به کمک اینترنت و جستجو در سایت هایی مانند گوگل آغاز می کنیم و از سایر صنایع دستی موجود در بازار هدف مان اطلاعات لازم را کسب می نماییم و سپس وارد بخش دوم تحقیقات بازار یعنی تحقیقات بازار کیفی می شویم.

این تحقیقات در قالب مشاهده آثار هنری و صنایع دستی موجود در بازار هدف آغاز شده. و سپس با مصاحبه با سایر هنرمندان که صنایع دستی آنها در بازار هدف موجود است و در گذشته بازاریابی صنایع دستی خود را در بازار هدف انجام داده اند ، ادامه می یابد. فرد یا افرادی که تحقیقات بازار صنایع دستی را انجام می دهند باید اطلاعات کافی در مورد صنایع دستی و مشکلات و محدودیت های آن داشته باشند. اگر تحقیقات بازار صنایع دستی به درستی صورت پذیرد، کمک زیادی در مراحل بعد به شما خواهد نمود.

تست بازار جهت بازاریابی صنایع دستی

تست بازار منزله آزمایش ورود به بازار قبل از سرمایه گذاری های انبوه می باشد. تست بازار بدین ترتیب است که فردی که برای بازاریابی می رود، نمونه ای از صنایع دستی را به همراه خود داشته باشد و نمونه های آن را جهت سفارش آزمون نماید. تست بازار نظر مخاطبین شما را تا حدود 80 درصد روشن می نماید. اگر بازاریابی را درست انجام داده باشید، این درصد در مورد تست بازار افزایش نیز می یابد. سایر موارد بازاریابی آثار هنری مانند بازاریابی نقاشی هم بدین ترتیب می باشد. سعی می کنیم به بازاریابی آثار هنری و بخصوص بازاریابی گالری ها در مقالات بعدی بپردازیم.

بازاریابی آثار هنری به کمک روش جدید pop-up art gallery

راه اندازی pop-up art gallery جدیدترین روش نمایش و معرفی آثار هنری و هنرمندان کم تجربه می باشد. گالری های هنری مدرن به صورت موقت فعالیت می نمایند و مانند گالری های کلاسیک قوانین و قواعد پیچیده ای جهت نمایش آثار هنرمندان ندارد. این گالری ها به صورت برنامه ریزی شده و اعلام برنامه از پیش اعلام گردیده نمایش آثار خود را شروع می کنند و پس اتمام برنامه زمانی ممکن است در محل قبلی نمایش دیگری نداشته باشند. هزینه های پایین این گالری ها و همچنین بهره برداری از اماکنی که امکان سرمایه گذاری بلندمدت در آن ها میسر نیست، مناسب ترین محل جهت pop-up art gallery می باشند. البته pop-up art gallery ها دارای یک سازمان مشخص و چارت سازمانی مجرب می باشند. این بدین معناست که دفتر و محل سازمان ثابت بوده اما محل برگزاری گالری ها می تواند متفاوت باشد.

گالری هنری پاپ آپ در کنار گالری های کلاسیک هنری قرار گرفته است تا به بخش پاسخ داده نشده بازار آثار هنری پاسخ دهد. گالری هنری پاپ آپ از یک سو یک فرصت طلایی برای معرفی هنرمندان جوان جهت معرفی خود و آثار شان بوده و سوی دیگر یک فرصت طلایی برای هنردوستان جهت تهیه آثار هنری با قیمت مناسب و همچنین آشنایی و حتی سرمایه گذاری بر روی هنرمندان جدید می باشد.

حضور آثار هنری و هنردوستان در ظاهر در pop-up art gallery بسیار آسان و بدون سخت گیری می باشد اما قوانین مربوط به سازمان و سازماندهی جهت مدیریت صحیح pop-up art gallery متفاوت است. کشور انگلستان پیشرو راه اندازی pop-up art gallery در دنیا بوده و پس از آن در کشورهای بسیاری مورد استقبال هنرمندان و هنردوستان جهت معرفی و بازاریابی آثار هنری قرار گرفته است. در ایران نیز اولین pop-up art gallery توسط گالری روژه در حال راه اندازی می باشد.