بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

گام های فوق العاده برای تولید محتوا و بلاگ نویسی

همه ما عبارت محتوا پادشاه است را شنیده ایم ولی هیچکس نمی داند گوینده نابغه ی آن چه کسی بوده است (البته شایعاتی وجود دارد که گوینده آن بیل گیتس بوده است). همه کسانی که بلاگ نویسی(Blogging) و تولید محتواContent production انجام می دهند تمام تلاش شان را می کنند تا محتوای مفید تولید کنند. به این ترتیب می توانند به هدف شان یعنی دستیابی به ۱۰ برترین لینک گوگل برسند. ولی آیا تمام جزئیات لازم را مورد توجه قرار می دهیم؟ پیش از آن که دکمه انتشار محتوا را فشار دهیم باید به مواردی دقت کنیم.

width=318

گام اول دسته بندی ها را بررسی کنید

مثل روز روشن است که سایت شما دسته بندی های زیادی دارد، و حتما شما می دانید چگونه این دسته بندی ها را انتخاب کنید. پیش از انتشار محتوای جدید، حتما از مرتبط بودن دسته بندی ها و برچسب های انتخابی تان اطمینان حاصل کنید. با بهبود تجربه ی کاربر و کمک به ایندکس(index) شدن محتوای تان در موتورهای جستجو(Search engines)، ترافیک تان افزایش خواهد یافت.

:نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا دسته بندی مرتبط است؟
آیا برچسب داده شده است؟

اگر پاسخ این پرسش ها مثبت است پس اولین علامت مثبت را در چک لیست تولید محتوا ثبت کنید.

گام دوم چرخه ی عمر محتوا را در بلاگ تان بررسی کنید

قطعا می دانید در آینده چه محتوایی را در بلاگ تان قرار می دهید. خوب است مرتبط بودن محتوای ارسالی امروزتان را با محتوایی که در آینده در بلاگ تان قرار می گیرد، بررسی کنید. وقتی مشغول تولید محتوا هستید به نقش آن در بلاگ تان، محصول تان و کسب و کارتان دقت کنید.

داشتن محتوایی که در هر زمانی مرتبط باشد خوب است.

گام سوم چک لیست تولید محتوا : کلیدواژه های تان را بررسی کنید

قصد ندارم نحوه انتخاب کلیدواژهKey word برای محتوا را به شما آموزش دهم، ولی اطمینان حاصل کردن از این که کلیدواژه انتخابی تان به محتوای تان مرتبط است بسیار مهم است. سعی کنید در پست ها یا فرسته های تان از کلیدواژه های پربسامد (برای تیتر، عنوان، زیر عنوان) و کلیدواژ ه های طولانی (برای بدنه ی مطلب یا محتوا) استفاده کنید.

هرگز از فواید استفاده از کلیدواژه های طولانی در متن تان غافل نشوید.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا کلیدواژه های تان مرتبط هستند؟
آیا از کلیدواژه های پربسامد استفاده می کنید؟
از کلیدواژه های طولانی چطور؟

پاسخ ها مثبت است؟ این هم نشان موفقیت بعدی در چک لیست تولید محتوا که اهمیت زیادی در سئوی محتوای تان دارد.

گام چهارم چک لیست تولید محتوا : عنوان را بررسی کنید

یک عنوان ضعیف فرصت تولید یک محتوای مؤثر با نرخ تبدیل بالا را تباه می کند. به همین دلیل است راهنماها، دستورالعمل ها و ابزارهای زیادی برای کمک به بلاگ نویسان وجود دارد تا بتوانند عناوین شان را جذاب و برجسته کنند.

پیش از انتشار محتوا، از مناسب بودن طول عنوان و استفاده از کلمات تأثیرگذار در آن اطمینان حاصل کنید تا توجه خوانندگان تان را جلب کنید و ترافیک و نرخ تبدیل تان را بالا ببرید.

نمونه های کلمات تأثیرگذار در عناوین عبارتند از: چطور، آسان، سریع، بهترین، بررسی، نکته.

بازدیدکنندگان بلاگ تان با مشاهده این کلمات به این موضوع پی می برند که این محتوا می تواند در حل مشکل شان به آن ها کمک کند و محتوای مفیدی را برای شان فراهم می کند

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا عنوان با سبک کاری شما سازگار است؟
آیا عنوان انتخابی تان به اندازه کافی کوتاه و معنادار است؟
آیا موضوع مطلب را به خوبی پوشش می دهد؟
آیا برای خوانندگان جذاب است و توجه آن ها را جلب می کند؟
آیا از کلمات تأثیرگذار استفاده کرده اید؟

گام پنجم چک لیست تولید محتوا : مقدمه کار را بررسی کنید

مقدمه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا خوانندگان بر اساس مقدمه ی یک مطلب تصمیم می گیرند به مطالعه آن ادامه دهند یا خیر. با بهره گیری از روش APP محتوای تان را جذاب کنید.

روش APP برای مقدمه به این شرح است

A توافق: از ایده ای استفاده کنید که خواننده با آن موافق باشد.
P وعده: به خوانندگان قول دهید در رفع مشکل به آن ها کمک می کنید.
P پیش نمایش: برای خوانندگان شفاف سازی کنید چه چیزهایی را با مطالعه این مطلب یاد می گیرند.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا از روش APP استفاده کرده اید؟
آیا در بخش مقدمه، قلاب (چیزی که باعث جذب شدن خواننده و ترغیب او به ادامه مطالعه مطلب شود) وجود دارد؟
آیا کلیدواژه ها در مقدمه قرار گرفته اند؟

گام ششم متن را بررسی کنید

متخصصان همچنان در حال بررسی طول مطلوب محتوا هستند زیرا پاسخ درستی برای آن وجود ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید طول محتوای تان برای پوشش دادن مطالب مربوط به موضوع انتخابی و برآوردن اهداف تان، کافی است.

وقتی از کلمات کاملا مرتبط (مترادف) با کلیدواژه اصلی تان استفاده می کنید، شناسایی آن را برای گوگل ساده تر می کنید. به این ترتیب مطلب تان در نتایج این موتور جستجو (گوگل) به عنوان نتایج مرتبط نشان داده می شود. برای انتخاب مترادف ها، کلیدواژه اصلی تان را گوگل کنید و اصطلاحات و عبارات مرتبط با آن را بررسی کنید. استفاده از کلمات مترادف حجم ترافیک بیشتری را به سمت شما روانه می کند؛ در غیر این صورت، محتوای شما در مطالب پیشنهادی گوگل نمایش داده نخواهد شد.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا طول مطلب برای این نوع محتوا مناسب است؟
آیا در عناوین فرعی و فهرست های علامت دار از کلیدواژه ها استفاده شده است؟
آیا کلمات مترادف با کلیدواژه اصلی تان در متن وجود دارد؟
آیا مطلب از نظر خواننده و موتورهای جستجو متقاعدکننده است؟
آیا در قسمت نتیجه گیری یک بخش فراخوان عمل قرار داده اید؟

گام هفتم چک لیست تولید محتوا : نتیجه گیری را بررسی کنید

بگذارید با این حقیقت روبرو شویم: هدف شما از تولید محتوا این است که نرخ تبدیل تان را بالا ببرید. این که خوانندگان محتوای شما را دوست داشته باشند بسیار خوب است. ولی اگر همراه با پسندیدن محتوا، کاری هم انجام دهند از آن هم بهتر است، مگه نه؟!

خوب به آن ها کمک کنید!

بازاریابی محتوا(Content marketing) بدون فراخوان عمل نتیجه بخش نخواهد بود. پس پیش از انتشار محتوا از وجود بخش فراخوان عمل در متن اطمینان حاصل کنید. به علاوه، بهتر است نتیجه گیری متن به ترکیب اطلاعات مطرح شده در محتوا بپردازد.

متغیرهای فراخوان عمل عبارتند از

پرسش: به منظور افزایش دیدگاه ها
دعوت به کلیک یا بررسی: به منظور افزایش نرخ تبدیل
دعوت به مطالعه مقالات مرتبط: به منظور افزایش نرخ خزیدن (نرخ خزیدن یعنی مدت زمان مراجعه روبات های گوگل به سایت شما جهت خزیدن، م.)

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا فراخوان عمل قدرتمندی دارید؟
آیا به پرسش خوب که چی؟ پاسخ می دهد؟
آیا نکات مطرح شده در متن را ترکیب (جمع بندی) می کند؟

مطلب مزتبط: بهینه سازی محتوا(Content optimization): ۳۶ درس از الکسا(Alexa) برای سئو یا بهینه سازی محتوای سایت

گام هشتم میزان مشغولیت خوانندگان را بررسی کنید

به نظرم به هیچ توضیحی نیاز ندارد. ما برای مردم می نویسیم، پس باید تلاش کنیم میزان مشغولیت آن ها را افزایش دهیم. به این ترتیب آن ها متوجه می شوند چه کاری انجام دهند: دیدگاه ثبت کنند، اشتراک گذاری کنند، ثبت نام کنند، یا دانلود کنند. اطمینان حاصل کنید مخاطب هدف تان با پست های بلاگ تان ارتباط برقرار می کند.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا محتوا به گونه ای نوشته شده است که گویی برای یک شخص خاص نوشته شده است؟
آیا نحوه ی حل مشکل را آموزش می دهد؟
آیا دیدگاه شما را ارائه می کند؟
آیا بخش دیدگاه ها فعال است؟

گام نهم چک لیست تولید محتوا : زبان را بررسی کنید

محتوای تان را ویرایش کنید. کاری کنید طبیعی و خواندنی باشد محتوای زنجیره ای (یا bucket brigade) (منظور این است که از یک زنجیره کلمات و عباراتی استفاده کنید تا توجه مخاطب را جلب کنید و او را در صفحه نگه دارید) به آن اضافه کنید و به زبان مخاطب تان صحبت کنید.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا زبان متن طبیعی است؟
آیا پاراگراف ها کوتاه هستند؟
آیا از عبارات زنجیره ای در آن استفاده کرده اید؟
آیا متن را از نظر اشتباهات گرامری، هجی، و تناقضات منطقی در ادعاهای مطرح شده، بررسی کرده اید؟
آیا لحن متن تان با بلاگ همخوانی دارد؟
آیا محتوای تان را از نظر سرقت ادبی بررسی کرده اید؟

گام دهم یک تصویر شاخص انتخاب کنید

تصویر شاخص هم می تواند برای خواننده جذاب باشد و هم او را بترساند، به همین دلیل است که بسیاری از بلاگ نویسان برای انتخاب تصویر شاخص با مشکل مواجه می شوند. برای این که وظیفه انتخاب یک تصویر مناسب و هوشمندانه برای محتوای تان تسهیل شود، به خاطر داشته باشید تصویر شاخص باید بخشی از طرح شما باشد. همچنین باید تصویر شاخص با لحن محتوای تان سازگار باشد و شخصیت تان را نشاندهد.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا تصاویر با کیفیت هستند؟
آیا چشم گیر و جذاب هستند؟
آیا مرتبط هستند؟
آیا حق نشر یا بازنشر تصاویر را رعایت کرده اید؟

گام یازدهم چک لیست تولید محتوا : ارزش متن را افزایش دهید

آموخته ام که بهتر است برای هر ۳۵۰ کلمه متن، حداقل از یک تصویر استفاده شود تا خواندن آن تسهیل شود و برای بازدیدکنندگان جذاب تر شود، چرا که افراد حوصله ی مطالعه ی مقالات طوووووولااااااانی، هرچند جذاب، را ندارند.

تصاویر، نمودارها، ویدیوها، عکس ها، نقل قول ها، و جداول به افزایش ارزش متن کمک می کنند.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا رسانه های بصری در جای مناسب به کار رفته اند؟
آیا نقل قول ها و محتوای قابل انتشار به درستی به کار رفته اند؟

باید بدانید گام یازدهم در چک لیست تولید محتوا نیز همانند گام های دیگر، در سئوی محتوا و نیز ترغیب خوانندگان به مطالعه ادامه مطلب بسیار مفید است.

گام دوازدهم رسانه های بصری را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید عناصر بصری تان با شرایط ذکر شده در بالا (گام ۱۱) همخوانی دارد. اگر می خواهید قصد انتشار یک محتوای با کیفیت دارید، چشم پوشی از بحث کیفیت، مرتبط بودن، کپی رایت، و بهینه سازی غیر قابل قبول است.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا رسانه های بصری مورد استفاده شما با کیفیت هستند؟
آیا اقلام بصری استفاده شده با متن مرتبط هستند؟
آیا اقلام بصری استفاده شده در متن از قانون کپی رایت پیروی می کنند؟ (اگر این چنین نیست آن ها را تغییر دهید.)
آیا اقلام بصری استفاده شده در این محتوا با طرح بلاگ شما همخوانی دارد؟
آیا اقلام بصری استفاده شده در این محتوا بهینه شده اند؟

گام سیزدهم چک لیست تولید محتوا : لینک اضافه کنید

وقتی منابع و سایت های قدرتمند به محتوای شما لینک می دهند، نشانه ای برای گوگل به حساب می آید تا رتبه شما را بهبود ببخشد. زمانی که به سایت های خوب لینک می دهید، به خوانندگان مطالب تان کمک می کنید بیشتر به شما اعتماد کنند. لینک ها به شما کمک می کنند تا شهرت آنلاین بسازید، پس اطمینان حاصل کنید پیش از انتشار محتوا لینک هایی به مطلب تان اضافه کنید.

لینک های داخلی را نیز فراموش نکنید، زیرا به بهبود سئو سایت و هدایت خوانندگان به سمت مطلب پیشنهادی بعدی تان کمک می کنند.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا لینک داخلی در متن وجود دارد؟
لینک خارجی چطور؟ (آیا این لینک ها مرتبط و موثق هستند؟)
آیا تمام این لینک ها سالم هستند؟
آیا بیش از حد لینک داده اید؟ (اگر این چنین است برخی را حذف کنید.)
آیا لینک ها در یک زبانه جدید باز می شوند؟ (اگر این گونه است خوب است.)
آیا ویژگی های مورد نیاز به لینک ها داده شده است؟ (فالو، نوفاو و غیره)

گام چهاردهم یک نسخه ارتقا یافته از محتوای منتشر شده تان را در سایت اضافه کنید

نسخه ارتقا یافته از محتوا به شما کم می کند تا فهرست ایمیل های تان را افزایش دهید. نسخه ارتقا یافته ابزاری است که به هدایت مخاطبین می پردازد.

خلاصه این که نکات کلیدی مطلب تان را در یک کاربرگ، الگو، اینفوگرافی، یا پوستر قرار دهید. انتخاب نوع و قالب برای نسخه ارتقا یافته به عهده خودتان است.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا ین نسخه جذاب است؟
آیا در بهتر شدن کاری که مخاطب تان انجام می دهد به او کمک می کند؟
آیا لینک محتوای ارتقا یافته سالم است؟

گام پانزدهم چک لیست تولید محتوا : سئو مطلب را بررسی کنید

بازاریابان محتوا از فاکتورهای سئو غافل نمی شوند. بازاریابی محتوا همراه با رعایت فاکتورهای سئو برابر است با ماندگاری ابدی. این دو مورد (یعنی بازاریابی محتوا و سئو) مکمل یکدیگر هستند، و به دوستی بازاریابان اینترنتی با گوگل کمک می کنند.

پس، پیش از انتشار محتوا، تمام موارد سئو را در محتوای تان بررسی کنید.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا نشانی اینترنتی مربوط به محتوای تانبه قدر کافی کوتاه است و کلیدواژه در آن جای گرفته است؟
آیا متا تگ در مطلب تان وجود دارد؟ (عنوان، توصیح، تگ (alt) تصاویر، و کلیدواژه ها را بررسی کنید.)
آیا دکمه های اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی به خوبی کار می کنند؟

گام شانزدهم چک لیست تولید محتوا : نام نویسنده مطلب را ذکر کنید

فرقی نمی کند نویسنده مهمان دارید یا خیر، اگر یک تیم ثابت از نویسندگان را در اختیار دارید، مطالب را با نام نویسنده ی محتوا منتشر کنید.

شما نویسنده مطلب هستید؟ خیلی هم عالی! قرار دادن نام شما به عنوان نویسنده مطلب بسیار بهتر از ظاهر شدن عنوان ادمین یا وب مستر است، این گونه نیست؟!

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا نام نویسنده ذکر شده است؟
آیا اطلاعاتی از نویسنده مطلب موجود است؟
آیا تصویر نویسنده مطلب در قسمت تصویر وجود دارد؟

گام هفدهم جنبه های فنی را بررسی کنید

محتوای تان را در مرورگرهای مختلف بررسی کنید تا ببینید آیا ظاهر مطلب درست یا خیر. باز کردن یا دانلود فایل های بزرگ دشوار است.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

آیا محتوای تان در تمام مرورگرها و دستگاه های موبایل به خوبی عمل می کند؟
آیا اندازه آن بیش از اندازه زیاد است؟ (اگر این گونه است آن را درست کنید.)
آیا باز کردن و / یا دانلود آن آسان است؟
آیا معیار سنجش های بعدی تنظیم شده اند؟
آیا کانون معنایی و عبارات کلیدی متن مشخص هستند؟

گام هجدهم همگام سازی کنید

اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم، یافتن روز و زمان مناسب برای انتشار یک محتوا برای بلاگ نویسان دشوار نیست. تعطیلات زمان مناسبی نیست، زیرا فعالیت پایین است. بنابراین عاقلانه این است که یک برنامه زمانی داشته باشید و از یک تقویم بازاریابی برای مدیریت بلاگ و محتوای شبکه های مجازی مان استفاده کنیم.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

در طول تعطیلات مطلب منتشر نکنید و ترویج هم نکنید.
آیا در زمان اوج فعالیت کاربران تان مطلب منتشر می کنید؟
آیا برای به حداکثر رساندن میزان دسترسی مخاطبان به محتوای تان برنامه ی زمانی انتشار دارید؟

گام نوزدهم چک لیست تولید محتوا : بسنجید

وقتی محتوای تان را بسنجید تصویر شفاف تری از تغییرات یا بهبودهای مورد نیاز محتوای تان خواهید داشت.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

محتوای تان را با رقبای تان مقایسه کنید تا از جذاب و مفید بودن آن ها اطمینان برقرار کنید.
مطلب تان را به چند همکار نشان دهید و نظر آن ها را بپرسید.
محتوای تان را با کاربرانی در گروه مخاطبین هدف تان اشتراک گذاری کنید و از آن ها بازخورد بگیرید.

گام بیستم چک لیست تولید محتوا : محتوای تان را ترویج کنید

با ارسال تیزر و پیش نمایش در چت ها، تالارهای گفتگو، و اجتماعاتی که مخاطبان تان حضور دارند، پیش از انتشار محتوا، ترویج آن را شروع کنید. به علاوه، پس از انتشار محتوا، می توانید آن را برای رهبران فکری ارسال کنید، از آن ها نظرسنجی کنید و آن را با دنبال کنندگان شان اشتراک گذاری کنید.

خوب است یک طرح ترویجی داشته باشید تا با انتشار محتوای آنلاین تان آن را اجرا کنید.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

تیزرها و پیش نمایش محتوای تان را در پلتفرم هایی به اشتراک بگذارید که مخاطبن هدف تان حضور دارند.
یک نسخه ی اولیه برای بلاگ نویسان و رهبران فکری آماده کنید و نظر آن ها را جویا شوید.
پس از انتشار، یک طرح ترویجی داشته باشید.

گام بیستم و یکم محتوای تان را منتشر کنید

خوب. تمام شد!

گزینه های موجود در چک لیست تولید محتوا به خوبی رعایت شدند و گام ها سپری شدند. حال به نظر می رسد محتوای تان آماده انتشار است و می تواند در اینترنت عرضه شود. پس دکمه ی انتشار را فشار دهید و آن را در اختیار دنیا قرار دهید.

بهینه سازی محتوا این روزها اصلی ترین دغدغه ی مالکان و بازیگران کسب و کارهایی اینترنتی و آنلایین است. اگر شما هم با این دغدغه دست به گریبان هستید این نوشتار به شما کمک خواهد کرد. پس، پیش از آن که بخواهید پست یا برگه بعدی را در وب سایت یا وبلاگ تان منتشر کنید، با استفاده از درس های بهینه سازی محتوا که در این فهرست آمده است مطمئن شوید محتوای تان برای خوانندگان، خزندگان یا کراولرهای جستجو، و اهداف بازاریابی تان کاملا سئو یا بهینه سازی محتوایی شده باشد. در این نوشتار با ۳۶ درس از مدیران الکسا برای بهینه سازی محتوا یا به عبارتی سئو یا تولید محتوا آشنا خواهید شد.

درس های الکسا برای بهینه سازی محتوا در سایت یا نوشته ها و برگه های سایت

فهرستی از نکات ضروری برای بهینه سازی محتوا در سایت یا پست های وبلاگی در ادامه آمده است. در نظر داشته باشید این که فهرست توسط الکسا تهیه شده است و در آن تمام نکات لازم برای بالا رفتن در رتبه بندی الکسا دیده شده است.

۱. عنوان، سرنوشته، سرخط یا تیتر نخست پست تان را پیدا کنید

برای عنوان یا سرنوشته پست تان باشد، حداقل یک ایده ی اولیه بیابید. دانستن تیتر، پیش از آن که بخواهید شروع به نوشتن کنید، کمک تان می کند از موضوع اصلی خارج نشوید، و اطلاعاتی را که خواننده با مشاهده ی عنوان متن به دنبال آن است، ارائه دهید. داشتن عنوان مناسب که در آن کلید واژه جستجو پذیر استفاده شده باشد مهم ترین اصل در سئو محتوا است.

۲. مخاطب تان را شناسایی کنید

دقیقا مشخص کنید، این پست( نوشته یا برگه) را برای چه کسی می نویسید. وقتی مخاطب اصلی محتوای تان را با دقت شناسایی کنید آسان تر می توانید مطلب تان را دقیق و شفاف بنویسید. اگر مخاطب تان را نمی شناسید، درباره ی تیپ های مختلف شخصیتی مخاطبان یا خریداران تحقیق کنید، تا بتوانید فهرستی اجمالی از خوانندگان ایده آل تان تهیه کنید.

۳. از هدف تان آگاه باشید

تمام محتوای دیجیتال باید بر اساس برنامه ی بازاریابی موجود در ذهن تان تهیه شوند. بنابراین، یکی از نخستین مواردی که باید در فهرست نکات ضروری برای نوشتن به آن ها توجه کنید، شناسایی و تعیین بالاترین و اصلی ترین هدف تان از بازاریای وبلاگ تان است (به عنوان مثال، برخی از این اهداف عبارت هستند از ایجاد آگاهی مناسب از برند، گرفتن ایمیل (رایانامه ) مشترکین، بالا بردن سطح سئو ، و غیره). بدون این هدف سئو محتوا عملا کورکورانه و مبهم و در نهایت شکست خورده خواهد بود.

۴. یک کلیدواژه اصلی به پست اختصاص دهید

با استفاده از ابزار درجه دشواری کلیدواژه الکسا یا راه های دیگر، کلیدواژه ها را برای بهره گیری از آن ها در پست های تان شناسایی کنید. کلیدواژه باید دقیقا نماینده و نمایانگر موضوع پست( نوشته یا برگه)، و البته حائز اهمیت بالایی در صنعت تان، باشد. این کلیدواژه باید نسبتا محبوب و دارای آن سطحی از درجه دشواری (میزان رقابت برای به دست آوردن آن کلیدواژه) باشد که بتوانید با استفاده از آن رتبه تان را بهبود ببخشد. کلید واژه از ارکان مهم بهینه سازی محتوا است که در موفقیت یک نوشته نقش کلیدی بازی می کند.

۵. از کلید واژه اصلی در تیتر استفاده کنید

سرنوشته یا تیترتان را مجددا بررسی کنید، و از کاربرد کلیدواژه اصلی در عنوان نیز مطمئن شوید.

۶. تعدادی کلیدواژه فرعی نیز به پست تان اختصاص دهید

یکی دیگر از مهم ترین موارد فهرست نکات ضروری برای نوشتن، شامل تلاش برای یافتن کلیدواژه های مرتبطی است که بتوانید در پست از آن ها استفاده کنید. سه یا چهار کلیدواژه فرعی انتخاب کنید که با کلیدواژه هدف اصلی در پست تان مرتبط باشند.

۷. بیش تر از ۳۰۰ کلمه بنویسید

هر میزان که برای پوشش کامل موضوع نیاز است، بنویسید؛ بهترین اقدام این است که بیش تر از ۳۰۰ کلمه بنویسید تا به موتورهای جستجو نشان دهید، پست تان یک منبع کامل است. بنابر این طول یک نوشته معیاری همزمان معیاری برای بسندگی حجم و محتوا است و بدون رعایت آن سئو سایت یا بهینه سازی محتوا عملا ناقص خواهد بود.

۸. بر ارزش مطلب تان بیفزایید

هنگام نوشتن یک پست از جزییات، حقایق، آمار، نکات کلیدی، و اطلاعاتی استفاده کنید که برای خواننده ارزشمند و مفید باشند. فقط به موارد بالا اکتفا نکنید. خوانندگان و مخاطبان به دنبال یادگیری هستند نه بهینه سازی محتوا. پس خود محتوا بسیار اهمیت دارد. محتوایی تولید کنید که وقت و پول مخاطب تان را هدر ندهد.

۹. صرفا مطالب را بازگو نکنید، بلکه آن ها را به خوبی نشان دهید

یکی از مهم ترین بخش های موجود در فهرست نکات ضروری برای نوشتن وبلاگ استفاده از نمونه ها و مثال هایی است که به مخاطبان کمک کنند پیام هایی را که قصد به اشتراک گذاری شان را دارید، عمیقا درک کنند و فرا بگیرند.

۱۰. از وجه (فعل) معلوم استفاده کنید

با استفاده از وجه معلوم در نگارش متن ، جذابیت پست تان را حفظ کنید. از کاربرد وجه مجهول خودداری کنید، زیرا می تواند باعث شود پست تان خسته کننده و غیر جذاب شود. زبان مجهول در بهینه سازی محتوا عملا باعث قطع ارتباط با مخاطب خواهد شد و او را خسته می کند. او می خواهد حضور شما را حس کند.

۱۱. در سطح متوسط و همه فهم بنویسید

با این که کیفیت نوشتن تان باید بالا باشد، ولی در عین حال ساده بنویسید. بیش از اندازه از ساختارها یا اصطلاحات پیچیده ای استفاده نکنید که خوانندگان را از ادامه ی مطالعه ی پست تان باز دارند. بهترین سطح برای نوشتن مطالب در سایت، سطح دیپلم است. در نظر داشته باشید مخاطبان شما فقط دانشگاهیان نیستند و دوست ندارند برای درک واژه ها و اصطلاحات به سراغ فرهنگ ها بروند. آن ها با کلیدواژه های محاوره ای و روزمره جستجو می کنند و به دنبال مطالب آسان فهم هستند.

۱۲. برای بهینه سازی محتوا هرگز محتوای دیگران را ندزدید

محتوای تولیدی تان باید همیشه اصل باشد، و هرگز نباید نسخه ی کپی وب سایت های دیگر باشد. سرقت محتوا از دیگر سایت ها می تواند به اعمال جریمه هایی از جانب موتورهای جستجو منجر شود. متاسفانه در کشور ما سرقت محتوا به یک فضیلت تبدیل شده است. این پاشنه ی آشیل در بهینه سازی محتوا است. ظاهرا درکشور ما باور عمومی بر این است که هر کس از راه میرسد یک وب سایت برای کسب و کارش درست می کند و می کوشد به هزینه ی دیگران با سرقت محتوا به پست های اش سر و سامان بدهد. این سایت ها در نهایت محکوم به فنا هستند. اگر می خواهید کسب و کار اینترنتی با دوامی داشته باشید سرقت محتوا آفت رسیدن به این هدف خواهد بود.

۱۳. منابعی را که در تولید محتوا استفاده کرده اید، به طور مناسب ارائه کنید

اگر در پست وبلاگی تان از اطلاعات سایت های دیگر یا نقل قولی از آن ها استفاده کرده اید، با استفاده از فهرست منابع یا لینک (پیوند) به آن منابع، حسن نیت و اعتبار سایت تان را به خوبی نشان دهید. بر خلاف تصور رایج، ارجاع به مراجع و منابع استفاده شده به بهینه سازی محتوا کمک می کند.

۱۴. از عنوان های فرعی استفاده کنید

محتوای تان را با استفاده از عنوان های فرعی (subheadings) در سراسر پست وبلاگی تان تقسیم بندی کنید، تا هر بخش به خوبی از دیگری مجزا شود.

۱۵. حداقل در یک عنوان فرعی از کلیدواژه اصلی استفاده کنید

یکی دیگر از نکات ضروری برای نوشتن محتوا، استفاده از کلیدواژه اصلی در حداقل یکی از عناوین فرعی است.

۱۶. پاراگراف های بزرگ را بشکنید و به پاراگراف های کوچک تبدیل کنید

محتوای دیجیتال باید به گونه ای باشد که بتوان آن را به صورت اجمالی و سریع مطالعه کرد؛ از این رو، توده های بزرگ متنی و پاراگراف های بزرگ را بشکنید و آن ها را به پاراگراف های کوچک تری تبدیل کنید که بین شان فضای سفید دیده شود. به این ترتیب متن چشم نواز و خوانش پذیری را با این درس ساده ی بهینه اسزی محتوا به مخاطبانتان عرضه می کنید.

۱۷. اطلاعات مهم را هایت لایت کنید

یکی از مهم ترین نکات نوشتن محتوا استفاده از برخی ویژگی های قالب بندی است که باعث می شوند بتوان متن را به صورت اجمالی و سریع مطالعه کرد. اطلاعات مهم را به صورت بولد (درشت)، ایتالیک (مورب) یا هایت لایت (برجسته) بنویسید.

۱۸. از اشکال گرافیکی کمکی استفاده کنید

هم چنین، محتوای وبلاگ تان باید حاوی تصاویر، ویدئوها، پست های اجتماعی ضمیمه و غیره باشد که بتوانند پست تان را جذاب تر و دلپذیرتر کنند.

۱۹. مطمئن شوید اندازه ی تصاویر درست باشد

تصاویر خیلی بزرگ سرعت لود (بارگیری) صفحه را کند می کنند؛ از این رو، از عکس های خیلی بزرگ استفاده نکنید. با این حال تصاویر و فیلم ها نباید برای هدف بهینه سازی محتوا آنقدر کوچک و بی کیفیت باشند که توی ذوق خواننده بزند.

۲۰. از کلیدواژه اصلی در تگ alt تصاویر استفاده کنید

جهت بهبود بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو( یا سئو سایت) از کلیدواژه هدف یا اصلی صفحه در تگ alt تصاویر استفاده کنید.

۲۱. از کلیدواژه اصلی در نام فایل و عنوان تصویر استفاده کنید

هم چنین هنگام افزودن تصاویر در سیستم مدیریت محتوا (CMS)، از کلیدواژه اصلی در نام اصلی فایل و عنوان تصویر استفاده کنید.

۲۲. در انتخاب تصاویر از قانون کپی رایت تخطی نکنید

جهت اجتناب از تخطی از قانون کپی رایت درباره ی عکس ها و ویدئوهای دیجیتال، دوباره آن ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید حق انتشارشان را در رسانه دارید یا خیر.

۲۳. از کلیدواژه اصلی در عنوان صفحه استفاده کنید

این مورد نیز یکی دیگر از نکات ضروری برای نوشتن محتوا با هدف بهینه سازی محتوا است. با انتخاب عنوان صفحه ای که شامل کلیدواژه اصلی نیز باشد، سئو یا بهینه سازی محتوا را از همان آغاز انجام دهید. به منظور اجتناب از بروز مشکلات مربوط به تگ عنوان تکراری که ممکن است به سئو سایت تان آسیب بزند، مطمئن شوید عنوان صفحه های تان عبارت یا کلمه ای منحصر به فرد باشد. معمولا، می توانید برای انتخاب عنوان صفحه از همان سرنوشته یا تیتر نیز استفاده کنید.

۲۴. از کلیدواژه اصلی در توضیحات متا استفاده کنید

هم چنین، باید کلیدواژه اصلی را در توضیحات متا نیز قرار دهید. توضیحات متا باید منحصر به فرد و کم تر از ۳۲۰ کاراکتر باشد.

۲۵. از کلیدواژه اصلی در نخستین پاراگراف استفاده کنید

یکی دیگر از نکات سئو یا بهینه سازی محتوا در تبلیغ نویسی، گنجاندن کلید واژه اصلی در نخستین پاراگراف نسخه ی متنی است تا بتوانید به خزندگان (کراولرهای) جستجو به خوبی محتوای تان را نشان دهید.

۲۶. از کلیدواژه اصلی در جایی نزدیک به انتهای نسخه ی متنی نیز استفاده کنید

کلیدواژه اصلی را با اشاراتی به عبارت هدف، در ابتدا و انتهای نسخه ی متنی قرار دهید.

۲۷. از کلیدواژه اصلی به شکلی طبیعی در سراسر نسخه ی متنی استفاده کنید

بیش از اندازه از کلیدواژه استفاده نکنید. از کلیدواژه به اندازه ای استفاده کنید که نسبت تراکم کلیدواژه به متن ۲ درصد باشد.

۲۸. از کلیدواژه فرعی حداقل یک بار در نسخه ی متنی استفاده کنید

با افزودن هر یک از کلیدواژه های مرتبط به متن، دست کم به اندازه ی یک بار، کلیدواژه اصلی تان را تقویت کنید.

۲۹. به صفحه های مرتبط داخلی لینک (پیوند) دهید

یکی دیگر از نکات ضروری برای نوشتن محتوا، افزودن لینک سایر پست ها و صفحه های منتشر شده ی داخلی موجود در سایت تان به عبارات مرتبط در یک پست است.

۳۰. به سایر وب سایت های با کیفیت نیز لینک بدهید

برای افزایش اعتبار و پیوند با منابع، به دیگر وب سایت های با کیفیت نیز لینک های (پیوند) خارجی مرتبط بدهید. این لینک ها برای سئو مفید هستند.

۳۱. لینک های خارجی را به گونه ای تنظیم کنید که در صفحه ی جدید باز شوند

لینک های خارجی صفحه تان را بررسی کنید، و آن ها را به گونه ای تنظیم که در صفحه ی جدید باز شوند؛ به این ترتیب، وقتی خوانندگان روی شان کلیک می کنند و به سایت دیگری می روند، از سایت شما خارج نمی شوند.

۳۲. در پایان متن، خوانندگان را نیز به اقدام فرا بخوانید

از آن جا که تمام پست های وبلاگی خوب با هدف خاصی در ذهن نویسنده نوشته می شوند، در پایان پست، خوانندگان را فرا بخوانید و بگویید اکنون چه انتظاری از آن ها دارید.

۳۳. چندین تیتر اضافه نیز بنویسید

بار دیگر به تیترتان برگردید و چند نمونه ی دیگر از تیتر مربوط به متن تان را بنویسید، تا در نهایت به عنوان قدرتمندی برای پست تان دست یابید. بین گزینه های جدید، بهترین عنوان را انتخاب کنید. این عنوان حتما باید شامل کلیدواژه اصلی، و مختصر و جذاب باشد. تیتر نهایی تان باید کم تر ۶۰ کاراکتر داشته باشد تا در نتایج جستجو به طور کامل نشان داده شود.

۳۴. پست تان را برای به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بهینه سازی کنید

با ایجاد محتوایی که دارای لینک ها، علامت ها، و نمادهایی برای به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی باشد، خوانندگان را ترغیب کنید پست های تان را برای دیگران منتشر کنند.

۳۵. نسخه ی متنی تان را ویرایش نهایی کنید

متن را با دقت ویرایش کنید تا خطاهای املایی و دستوری، و هم چنین تایپی نداشته باشد. تا وقتی متن تان را به طور کامل ویرایش نکرده اید، هرگز آن را منتشر نکنید.

۳۶. از ابزار چک کننده ی سئو صفحه وب سایت الکسا استفاده کنیدر

وقتی پست تان را منتشر کردید با اجرای چک کننده ی سئو صفحه وب سایت الکسا، از عدم ارتکاب هرگونه اشتباه در مراحل بهینه سازی محتوا در وب سایت مطمئن شوید.

با استفاده از ابزارهای الکسا تمام پست های وبلاگ تان را به بهترین وجه بهینه کنید

از هدفمند بودن انتشار هر یک از پست های تان مطمئن شوید، و برای پیشرفت اهداف بازاریابی تان برنامه ریزی کنید. با استفاده از فهرست نکات ضروری برای نوشتن و بهینه سازی محتوا هرگز هیچ مرحله ای را از دست نمی دهید.


نظر کاربران