بازاریابی صنایع دستی

بازاریابی و بازار هدف در صنایع دستی

width=709

امروزه #بازاریابی(Marketing#) به یکی از مهم ترین موضوعات در زمینه تجارت(Business) و بازرگانی(Trading) تبدیل شده است. برای صادرات صنایع دستی نیز باید بازاریابی خوبی داشته باشید.برای صادرات مناسب #صنایع دستی، باید بازار هدف خود را کاملا شناخت و از تغییرات آن آگاه بود. بسته به نوع کشور و شهر، بازار دارای نیازهای متفاوتی است. بازارها در مقاطع مختلف دارای شرایط متفاوتی هستند. باید بدانید که چه کالایی را به کجا صادر می کنید. برای این کار می توانید با افراد باتجربه در این زمینه مشورت کنید

#تبلیغات(Advertising) مناسب، می تواند بازار فروش شما را برای صادرات گسترش دهد. می توانید از طریق سایت های معروف فروش، مشتری های بسیاری را پیدا کنید. این مشتری ها می توانند اشخاص حقیقی یا شرکت ها باشند. تبلیغات مناسب، می تواند باعث کسب مشتری های دائمی برای شما شوند

ضرورت بازاریابی صنایع دستی در چیست ؟

چه راهکارهایی برای افزایش فروش صنایع دستی وجود دارد ؟ استراتژی های بازاریابی(Marketing Strategies) برای صنایع دستی کدامند ؟ نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه صنایع دستی چیست ؟ چگونه برای بازاریابی و فروش صنایع دستی برنامه ریزی کنیم ؟ چه روش های کاربردی برای فروش مستقیم صنایع دستی در ایران وجود دارد ؟

بازاریابی صنایع دستی

بازاریابی صنایع دستی هر منطقه ای علاوه بر اینکه جنبه های زیبایی و فرهنگی دارد ، بلکه یکی از صنایع دخیل در اقتصاد(Economy) یک منطقه نیز هست.

ایران از جمله کشورهایی است که صنایع دستی زیادی در هر منطقه از آن رواج دارد. اگر از این ظرفیت به خوبی استفاده شود می تواند یک منبع درآمد خوبی برای کشور و مردم آن مناطق باشد. تنها مشکلی که در صنایع دستی وجود دارد این است که راهبردهای بازاریابی برای این نوع از صنایع تدوین نمی شود و شاید معرفی این محصولات و فروش آنها چندان در اولویت قرار نمی گیرد. به همین دلیل ، هنرمندانی که به تولید این محصولات مبادرت دارند برای پیدا کردن بازارهای مناسب برای محصولات خود دچار مشکلات متعددی هستند.

چند استراتژی بازاریابی برای محصولات صنایع دستی

نکته اول: معرفی درست کالا

اولین نکته آموزش بازاریابی برای بازاریابی هر محصولی ، معرفی درست آن کالاست. اگر کالایی را نتوانید به درستی معرفی کنید و آن را در بازار جا بیاندازید نباید انتظار داشته باشید که محصول شما به مرحله فروش بالا برسد. همچنین در این معرفی کالا باید مد نظر داشته باشید که کاربردهای کالا را نیز به خوبی معرفی کنید. زمانی که شما نتوانید کاربردهای صنایع دستی خود را به خوبی معرفی کنید در واقع آن محصول وجود خارجی نخواهد داشت و این دقیقاً همان چیزی است که برای محصولات و صنایع دستی ما اتفاق می افتد.

نکته دوم: استفاده از سیستم توزیع مناسب

سیستم توزیعی(Distribution System) که هم اکنون برای کالاها و صنایع دستی ما وجود دارد یک سیستم توزیع گزینشی است. در این نوع از توزیع ، محصول را در مکانهای ویژه ای به فروش می رسانند. معمولاً فروشگاه های خاصی که مناسب ارائه این محصولات است را انتخاب می کنند و آنها را برای فروش قرار می دهند. در این نوع از توزیع ، تعداد فروشگاه ها و مکانهایی که محصول ارائه می شود محدود است و همین موجب عدم شناخت کافی افراد از این محصولات است. در حالی که در دیگر سیستم های توزیعی ، امکان معرفی کالا در مکانهای دیگر نیز وجود دارد و این فرصت برای هنرمندان و تولید کنندگان این محصولات وجود دارد که در مکانهای بسیاری محصول خود را معرفی کنند و برای فروش عرضه کنند.

نکته سوم: اهمیت قیمت محصولات

معمولاً قیمت محصولات صنایع دستی در ایران بالاست. در حالی که در بازاریابی محصولات ، قیمت یکی از ارکان مهم است . مشتریان از محصولی استقبال می کنند که قیمت پائین تری داشته باشد. هر چند کیفیت نیز مهم است ولی قیمت از جمله مولفه های مهمی است که در نگاه اول می تواند نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. در بازاریابی محصولات صنایع دستی نیز اگر قصد ما گسترش این محصولات و افزایش استفاده از آنهاست باید تا حدودی در قیمت آنها تجدید نظر شود.

نکته چهارم: اهمیت بسته بندی

همیشه بسته بندی محصولات یکی از موارد مهم در بازاریابی است. صنایع دستی نیز از این قائده مستثنی نیستند. از آنجا که بسیاری از افراد صنایع دستی را ممکن است به عنوان هدیه خریداری کنند پس بهتر است بسته بندیهای آن را شکیل و زیبا و در عین حال مرتب و متناسب انتخاب کنید.

نکته پنجم: سلیقه مشتریان

سلیقه مشتریان را با همکاری مشاور بازاریابی خود در نظر بگیرید و محصولات را متناسب با خواسته آنها تولید(Production) و عرضه(Supply) کنید. درست است که در صنایع دستی اولویت با هویت محصول است و شما باید سعی کنید هویت یک محصول را حفظ کنید ، ولی باز هم نظر مشتریان شما در بازاریابی بسیار مهم است پس سعی کنید نظر و سلیقه آنها را هم در تولید و هم در توزیع و قیمت کالا در نظر داشته باشید. مشاوره بازاریابی بر اساس تحقیقات می تواند سلیقه مشتریان را به روش علمی شناسایی کند.

نکته ششم: تبلیغات

هر محصولی نیاز به تبلیغ(Advertise) دارد. پس محصولات و صنایع دستی را نیز توسط ابزارهایی که سایر کالاها برای معرفی خود استفاده می کنند معرفی کنید. از تبلیغهای تلوزیونی ، نشریات ، پوسترها و بیلبوردها برای این هدف استفاده کنید.

چگونه برای بازاریابی و فروش صنایع دستی برنامه ریزی کنیم؟

در ابتدا شما باید بازار خود را بشناسید

یکی از راه ها برای آموزش #کسب وکار صنایع دستی مراجعه به نمایشگاه های صنایع دستی و جشنواره های مرتبط با این حوزه در محدوده ای است که شما قصد دارید درآنجا فعالیت کنید. نگاه کردن به آنچه دیگران در حال انجام آن هستند و نوشتن مجموعه یادداشت هایی درباره قیمتی که آنها صنایع دستی مشابه را می فروشند به شما این امکان را می دهد برنامه ای برای فروش خود داشته باشید.

این امر نه تنها به شما ایده هایی درباره چگونگی ارائه محصولات می دهد، بلکه ممکن است ایده های فوق العاده دیگری را درباره آنچه می توانید در خانه بسازید یا روی اینترنت قرار دهید، به شما بدهد. پرسش کنید؛ برخی از فروشندگان ممکن است علاقه مند به اشتراک گذاری دانش خود و حتی خرید آنچه شما می سازید، باشند.

همچنین برخی موارد وجود دارد که چنانچه شما قصد کار کردن در خانه و راه انداختن کسب وکار صنایع دستی دارید، باید پیش از راه انداختن کسب وکارتان به آنها توجه کنید:

خودتان محصول تان را می فروشید یا آنها را به خرده فروشان می سپارید؟ آیا شما می خواهید محصول را خود را از طریق فروشگاه های محلی، وب سایت(website)، ارسال مستقیم یا از طریق واگذاری آن به خرده فروشان به فروش برسانید.

چه میزان سودی از این کسب وکار به دست می آورید؟ بودجه بندی کنید و بدانید چه هزینه ای را پیش از شروع کارتان باید در نظر بگیرید. هزینه های تبلیغات و حمل ونقل را فراموش نکنید.

چه رقابت هایی در بازاری که شما در آن حضور دارید، وجود دارد؟

حداکثر میزانی که شما می توانید به خریداران عرضه کنید، چقدر است؟

چطور شما سفارش های خود را انجام می دهید؟ (آنها را در گاراژ خانه تان انجام می دهید یا راه دیگری را انتخاب می کنید؟)

برخی اوقات این پرسش ها موجب ایجاد شک و تردید در کار شما شود. نگران نباشید شما کارتان را قرار نیست با فروش یک میلیون محصول در یک روز شروع کنید تا به موفقیت در فروش صنایع دستی برسید.

صنایع دستی بسازید

بدیهی است چنانچه شما مهارت ویژه ای در ساخت محصولات تان داشته باشید، خیلی زود در راس سازندگان قرار می گیرید؛ اما حتی اگر مهارت ویژه ای ندارید نگران نباشید. بسیاری از صنایع دستی وجود دارند که شما می توانید آنها را بفروشید؛ درحالی که مهارت خود را توسعه می دهید. تماس با هنرمندان محلی و فروشگاه های عرضه محلی یا شرکت در کلاس ها و سمینارها که چگونگی ساخت محصولات دست ساز مختلف را نشان می دهند می تواند در این راه به شما کمک کند. داشتن #کسب وکار خانگی موجب می شود؛ هزینه های شما پایین نگه داشته شود. اما هنوز هم هزینه هایی وجود دارد که شما باید آنها را در کارتان مورد توجه قرار دهید:

چه هزینه هایی برای ساخت یک نمونه وجود دارد؟ به خاطر داشته باشید شما ممکن است قادر باشید در تعداد زیاد تولید کنید و هزینه هایتان را کاهش دهید. فراموش نکنید شما باید محصولات خود را بسته بندی کرده و آنها را برای مشتریانتان بفرستید. یک حساب داشته باشید برای محصولاتی که چنانچه در جریان حمل ونقل بشکنند یا برای تبلیغات آنها را به روزنامه ها و سایر شرکت ها بدهید. شما ممکن است بخواهید درصد خاصی را برای جایگزینی محصول خود در نظر بگیرید.

آیا می خواهید ضمانتی برای محصول خود بدهید؟ ضمانت خرید شما چه بازه زمانی را در می گیرد و چه مواردی را پوشش می دهد؟

آیا شما هزینه های حمل ونقل را می پردازید یا آن را به مشتریان خود واگذار می کنید؟

چقدر برای تبلیغ محصول خود هزینه می کنید؟ آیا نیاز به یک بروشور دارید؟ یک وب سایت؟ آگهی در روزنامه محلی؟ حتی اگر شما ماشینی داشته باشید که سرب را به طلا تبدیل کند کسی آن را خریداری نمی کند؛ اگر نداند چنین محصولی وجود دارد. بنابراین شما باید یک طرح بازاریابی موفق داشته باشید حتی اگر شامل حضور در یک نمایشگاه هنری یا آواز خواندن یک نفر در مقابل غرفه شما باشد.

آیا ممکن است نکات شبهه انگیزی در محصول شما وجود داشته باشد؟ برای مثال: اگر شما شمع معطر می سازید ممکن است شخصی ادعا کند که این شمع مشکلات اساسی برای سلامت مصرف کنندگان ایجاد می کند. برای رفع این مشکل لازم است به بیمه مسوولیت و اضافه کردن هزینه آن در قیمت محصول فکر کنید.

راهکارهایی برای بازاریابی و فروش صنایع دستی

تبلیغات آنلاین انجام دهید

امروزه رقابت زیادی در بازاریابی و فروش صنایع دستی وجود دارد که می تواند کار فروش این محصولات را دشوار کند. اولاً برند کالای شما ممکن است، تحت الشعاع برندینگ(Branding) بازار محل فروش قرار گیرد و مشتری متوجه آن نشود. بازار فروش، محلی برای گشت و گذار مشتری است، پس افرادی که به صفحه فروش شما سر می زنند شاید ترغیب شوند که روی کالای رقیب تان کلیک کنند، به این ترتیب شانس خود برای فروش را از دست می دهید. به همین دلیل ضرورت راه اندازی وبسایت برایتان روشن می شود. از بازارهای فروش برای معرفی کالای خود به مشتری استفاده کنید و با کمک آن، خریدار را به سایت تان بکشانید. با این کار برند شما در ذهن مشتری باقی می ماند و ترافیک سایت تان نیز بیشتر می شود.

راههای جدید برای بازاریابی و فروش صنایع دستی پیدا کنید.

داشتن یک بازار مشخص، عالی است؛ اما نباید به این موضوع اکتفا کنید. پیدا کردن راه ها و ابزارهای متفاوت فروش می تواند کالای شما را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهد و علاوه بر ایجاد علاقه، منجر به افزایش ترافیک سایت، آشنایی بیشتر با برند شما و در نهایت فروش محصول شود. در کنار اینکه مغازه خود را در سایر بازارهای اینترنتی دارید، از شبکه های اجتماعی(Social Networks) نظیر فیسبوک(Facebook)، اینستاگرام(Instagram) و تلگرام(Telegram) استفاده کنید تا کالای خود را مستقیماً به فالوئرهای رسانه های اجتماعی بفروشید. همچنین تصاویر مرحله به مرحله تهیه محصول شما یا رونمایی از محصول جدید می تواند کمک بزرگی در جهت ساخت برند و رونق کسب و کارتان شود.

از استراتژی قیف فروش استفاده کنید.

از آنجا که کالاهای دست ساز بزرگ تر یا گران قیمت مانند مبلمان، طلا و جواهر یا وسایل هنری اغلب نمی توانند با نیازهای در حال تغییر و دنیای امروز همراه شوند، در فروش با شکست مواجه می شوند. با فروش فعالیت محور می توانید فعالیت های هر روز خود را به نحوی برنامه ریزی کنید که درآمد شما از طریق قیف فروش بیشتر شود. از استراتژی قیف فروش(Sales funnel strategy#) می توان به شکل های مختلفی استفاده کرد؛ اما اگر فرآیند فروش تان، پیچیده یا طولانی است، برای بهره وری بیشتر حتماً از ابزارهای آنلاین استفاده کنید.

از بازار فروش به نفع خود استفاده کنید.

با اینکه برندینگ بازار فروش ممکن است بر برند فروشنده تاثیر بگذارد، اما می تواند در جهت منافع او نیز به کار رود. انجمن های گروهی می تواند محلی باشد برای اینکه در بحث ها شرکت کرده و ایده های جدید و تکنیک های فروش را از همکاران خود یاد بگیرید. در این انجمن ها می توانید با افراد همفکرتان ارتباط برقرار کرده و از آنها درس بگیرید.

داستان کالای خود را بگویید.

تعریف کردن داستان یکی از راه های موثر برای کسب و کارهای کوچک است که برای بازاریابی و فروش صنایع دستی به صورت الکترونیکی نیز می توان از آن استفاده کرد. از داستان گویی برای انتقال ارزش ها و هدف خود بهره بگیرید. این روش تمایز بزرگی در نحوه فروش ایجاد می کند و به همین دلیل خرید کردن از کسب و کارهای کوچک، تجربه ی فوق العاده تری را به خریدار هدیه می دهد. با این کار می توان با مشتری ارتباط برقرار کرد و باعث ایجاد اعتماد متقابل شد. مصرف کنندگان آنلاین تمایل دارند از کارشناسان با احساس و دقیق خرید کنند و حاضرند بهای بیشتری برای این تجربه بپردازند. در خرید اجتماعی و فروش، اخلاق موضوع مهمی است و آمارها نشان می دهد که این امر در حوزه خرده فروشی در حال رشد است.

راههای مختلف کسب و کار را امتحان کنید.

کارآفرینان باید بدانند که برای موفقیت فقط یک راه وجود ندارد، لازم است که راه های متفاوت را امتحان کنند تا بهترین روش برای کسب و کارشان را پیدا کنند. هر کسی، محصول خود را به یک روش خاص می فروشد، به عبارتی استراتژی ها و تکنیک های مورد استفاده شما نیز می تواند متفاوت باشد. رو ش های مختلف را آزموده و بهینه کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

۷ روش کاربردی برای فروش مستقیم صنایع دستی در ایران

۱-فروشگاه صنایع دستی راه بیندازید

راه انداختن یک فروشگاه صنایع دستی می تواند یک کسب وکار پرسود و با ارزش باشد. می توانید در فروشگاه خود خرده فروشی داشته یا آنها را به شکل عمده عرضه کنید. به علاوه شما می توانید کارگاهی آموزشی در فروشگاه تان داشته باشید و در آن کلاس هایی را نیز برگزار کنید. اما راه اندازی فروشگاه صنایع دستی به این راحتی نیست، گاهی شما در شهرستان کوچکی هستید ولی بازار هدف شما در تهران است و یا اصلا پول اجاره یک مغازه را ندارید. در این صورت می توان از روش های جایگزین دیگری استفاده کرد.

۲- یک وب سایت یا فروشگاه آنلاین راه بیندازید


اگر می خواهید محصول نهایی را خود به فروش برسانید، راه اندازی یک وب سایت فروش آنلاین ایده بسیار خوبی است. یک سایت ساده لازم است اطلاعاتی درباره فروشگاه و محلی که در آن کالاهای خود را می فروشد ارائه کند تا خریداران به آن اعتماد کنند. داشتن شماره تلفن ثابت به اعتماد بیشتر مشتریان کمک می کند. می توانید از سرویس های تلفن گویا و منشی مجازی دفتر شما استفاده کنید. حضور آنلاین خود را از طریق وبلاگ ها، عضویت در انجمن ها و انتشار مقالات در مطبوعات آنلاین به شکل پیوسته و به روز نگه دارید. ارتقاء سایت در موتورهای جستجوS(earch engines) و تبلیغات از طریق گوگل راه دیگری است که شما را به مخاطبان آنلاین وصل می کند.

۳- اشتراک گذاری در سایت های خرید و فروش


شما میتوانید محصولات خودتان را در سایت های بازاریابی و فروش محصولات آنلاین مثل دیوار، شیپور و ایسام بفروشید این سایت ها رایگان هستند ولی اگر بخواهید بهتر دیده شوید باید درصدی به صاحب سایت هم بابت خدمات و فضایی که در اختیار شما قرار داده اند، بپردازید. این روش برای کسانی که در ابتدای کار هستند و فعلا سرمایه چندانی ندارند مناسب است.

۴-تبلیغ در شبکه های اجتماعی


یک راه دیگر هم داشتن یک صفحه در اینستاگرام یا کانالی در تلگرام است تا آنجا آثار هنریتان را تبلیغ کنید! خیلی ها درحال حاضر از این طریق به خوبی کسب درآمد می کنند. اما برای تبلیغات در اینستاگرام کار را به کاردان بسپارید تا مخاطبان واقعی بدست بیاورید.

کافیست مردم شما را بشناسند و کاری کنید آنها شما و هنرهای دستی تان را ببینند و بپسندند و تجربه خرید خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. در این حالت هم می شود با خرید یک شماره تلفن ثابت تهران با سرشماره کد ۲ از دفترشما کلاس کاری خود را بالا برده و اعتماد بیشتری نزد مخاطبان بدست آورید.

۵-عرضه در نمایشگاه ها


همواره در سرای محلات، مراکز خیریه ، پارک ها، بازارچه ها و جشنواره ها، نمایشگاهی برای محصولات صنایع دستی برپا می شود و شما می توانید با اجاره غرفه در این رویدادها محصولات خود را عرضه کنید.

همیشه گوش به زنگ باشید و بازارچه های مرتبط را شناسایی کنید. تقویم نمایشگاه های صنایع دستی را می توانید در سایت سازمان میراث فرهنگی پیدا کنید. اگر در تهران هستید، جمعه ها در پارکینگ پروانه می توانید محصولات خود را عرضه کنید.

۶-بازاریابی مستقیم


بازاریابی مستقیم (Direct Marketing ) همیشه چاره ساز است. در ابتدا خودتان می توانید نقش بازاریاب را بر عهده بگیرید. یک سازنده جواهر آلات بدل را می شناختم که این قدر از این سالن آرایشی به سالن دیگر رفت و محصولات اش را مستقیم معرفی کرد تا اینکه شناخته شد. این که خود سازنده محصولش را مستقیم معرفی کند و از جرئیات ساخت آن بگوید همیشه برای مردم جذاب است. پس خجالت را کنار بگذارید و سر صحبت را با هر کسی که فکر می کنید مشتری است باز کنید!

۷-استفاده از دفتر کار مجازی


دفتر کار مجازی پدیده ای به نسبت نوین در ایران و جهان است که در پاسخ به نیاز راه اندازی و توسعه کسب و کارهای خانگی، یا کوچک و متوسط شکل گرفته است. دفتر کار مجازی جایگزینی مناسب برای دفتر کار سنتی است، با دفتر کار مجازی شما می توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه اجاره بها، حقوق پرسنل و هزینه های جاری یک دفتر کارحقیقی، کسب و کار خود را راه اندازی کنید و از امکانات مختلف یک دفتر کار همچون شماره تلفن اختصاصی، فکس اینترنتی، تلفن گویا، کنفرانس تلفنی و منشی مجازی استفاده کنید.

بنابراین بهترین انتخاب برای یک سازنده صنایع دستی که بخواهد ارزان و مستقیم محصولات را به دست مشتری برساند استفاده از دفتر کار مجازی است و او می تواند در خانه اش در شهرستان کار کند و از طریق یک تلفن ثابت با سرشماره ۲ تهران محصولاتش را معرفی کند و از مشتری ها سفارش بگیرد. دوری از مرکز و یا نداشتن سرمایه زیاد نباید مانعی باشد که باعث شود مشتریان بالقوه در شمال پایتخت را از دست بدهید!

دیجیتال مارکتینگ لازمه ی توسعه در بخش صنایع دستی

صنایع دستی از جمله تجارت های درآمد زاست که قابلیت ارز آوری فراوانی دارد. #تجارت الکترونیک(electronic commerce) شامل تجارت داخلی و خارجی است که کشور ما در زمینه تجارت الکترونیک داخلی ضعیف و در خصوص تجارت فرامرزی هم سهم بسیار ناچیزی دارد. دلیل این امر عدم توجه به پتانسیل های موجود برای حضور در فضای نامحدود اینترنت است. لازمه ی حضور در بازار جهانی و تجارت الکترونیک #بازاریابی اینترنتی(Internet marketing#) به شکل حرفه ای است. به عنوان مثال شهر اصفهان به دلیل شاخصه های فرهنگی، هنری و تاریخی پتانسیل بسیار زیادی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد؛ در کنار آن وجود چشمه های آب گرم در اطراف اصفهان و احداث شهرک سلامت ، پتانسیل جذب گردشگر سلامت را فراهم می کند. اما به دلیل عدم توجه کافی به لزوم بازاریابی اینترنتی در صنعت گردشگری و نیاز به همگام شدن آن با فاکتورهای جهانی، توسط صاحبان این صنعت، ورود مسافران خارجی به ایران و به دنبال آن به شهر اصفهان کاهش یافته و متأسفانه دچار عقب ماندگی در صنعت پرسود گردشگری شده ایم.

بازاریابی اینترنتی پلی به بازار جهانی

با حضور روز افزون اینترنت در دسترس مردم فرصت های عالی در اختیار شرکت ها قرار می گیرد تا بتوانند به مشتریان خود متصل شوند و کسب وکار خود را رشد دهند. از این رو کارگاه های خانگی، کوچک و متوسط مدل های مناسب توسعه در آینده خواهند بود. در دنیای فعلی کسب وکار، نمی توان کسب وکاری را بدون حمایت و پشتیبانی بازاریابی دیجیتال اجرا کرد. مخصوصا اگر محصول شما در بازار جهانی مشتری بیشتری نسب به بازار داخلی داشته باشد. در عصری که برندها به جای به دست آوردن فضا در قفسه های فروشگاه ها، به دنبال جلب توجه مخاطبان خود هستند، فعالیت هوشمندانه در اینترنت و تولید محتوای جذاب و مفید مطابق با استانداردهای جهانی می تواند نقطه عطف تجارت شما باشد.

قابلیت های فراموش شده صنایع دستی

دوره ی تمام وقت در مغازه نشستن به سر آمده است. برعکس فروشنده های صنایع دستی در اصفهان که منتظر گردشگران می مانند، بازرگانان موفق صنایع دستی در دنیا دیگر به دنبال عرضه ی محصولات خود در یک نقطه نمی گردند. در دنیای دیجیتال مرزی برای تجارت شما وجود ندارد این انتخاب شماست که بر این قطار سریع السیر سوار شوید و مرزها را درنوردید یا هر روز بیشتر از قبل به دست فراموشی سپرده شوید.